BMW F800GS
BMW F800GS: hup ze silnice na polňačku a zpět
Veleúspěšné cestovní enduro BMW R1200GS se letos dočkalo menšího bratříčka F800GS s řadovým dvouválcem o výkonu 62,5 kW (85 k).BMW nabízí cestovní enduro GS už pár let. Po kubaturách 1 100 a 1 150 cm3 byl v roce 2004 představen model R1200GS a o rok později přišla off-roadová verze Adventure. Pohonnou jednotkou je tradiční dvouválcový boxer o objemu 1 170 cm3, který pro rok 2008 přichází s drobnými modifikacemi a disponuje slušným výkonem 77 kW (105 k) v 7 500 ot./min a maximální kroutící moment 115 Nm je dostupný od 5 750 ot/min. Úspěšnost motocyklu na českém trhu dokazuje i vítězství v anketě Motocykl roku v letech 2005 a 2006 nebo fakt, že loni k datu 27.7.2007 z výrobního pásu v Mnichově sjelo cestovní enduro R1200GS s pořadovým číslem 100 000.
BMW Motorrad na podzimní výstavě EICMA v italském Miláně představilo menšího brášku slavného cestovního endura, model F800GS. Nový motocykl kombinuje design R1200GS (přední maska, světlomety) a základ, ze kterého vychází, F800S (podsedlová, zadní část a motor). Od sportovní verze se liší především celým podvozkem: verze GS má příhradový rám z ocelových trubek, obrácenou přední vidlicí s delším zdvihem a zadní jednoramennou kyvku nahradil klasická kyvná vidlice. Ozubený řemen byl vyměněn za klasický řetěz, i když u verze GS přeci jen mohl být kardan.
Pohonnou jednotkou je zmiňovaný řadový dvouválec z F800S o objemu 798 ccm. Čtyřdobý, kapalinou chlazený motor má čtyři ventily na válec, rozvod DOHC a výkon 62,5 kW (85 k) v 7 500 ot./min. Maximální točivý moment je 83 Nm při 5 750 ot./min. Motocykl má na přední ose 21 kolo a dvojici kotoučů o průměru 300 mm, vzadu je jeden kotouč a 17palcové kolo. Osmistovkové GéeSo má dvě nesporné výhody oproti většímu R1200GS: jednou z nich je suchá hmotnost, F800GS má 178 kg, R1200GS váží 229 kg; a také je zde podstatný rozdíl v ceně: F800GS stojí 262 tis. Kč, což je o celých 81 tis méně, než za kolik byste dali za BMW R1200GS.