Kawasaki ZX-10R Ninja 2008
ŠOK: Kawasaki ZX-10R Ninja 2008 má 200 koní! (představení)
Kawasaki sice v Paříži představila novou generaci supersportovní střely, ZX-10R Ninja, ale nyní uvolnila i informace o výkonu. Je to nářez, sériový supersportovní litr má rovných 200 koní... (4.12.-doplněny informace a přidáno video)Kawasaki má pro příští rok dvě hlavní novinky, hyper-cestovní stroj 1400 GTR a supersportovní střelu, ZX-10R Ninja. První jmenovaný motocykl je už delší dobu znám, jen se čekalo na spuštění oficiálního prodeje.
Tou pravou hlavní novinkou je bezesporu nová generace Kawasaki ZX-10R Ninja. Mluví se o ní jako o nejostřejším civilním superbiku všech dob.
Při stavbě Kawasaki ZX-10R Ninja 2008 chtěli inženýři na konci komunikativní motocykl, který by uměl poslechnout příkazy řidiče do puntíku, ale zároveň jej informoval o tom, co a jak dělá. Na vývoji nové generace se podíleli špičkoví jezdci z MotoGP a šampionátu Superbiků, kteří své poznatky projednávali s vývojovým centrem.
Při pohledu na supersportovní motorku je jasné, že oproti předchozí generaci jsou ty tam buclaté tvary, nová Ninja je jak vysekaná z kamene. Samé ostré tvary a špičaté linie. Jednou z největších změn bude asi přestěhování dvojice tlumičů z podsedlové části do jedné koncovky na pravé straně. Z obrázků je patrné, že došlo ke změnám kapotáže a masky. Nová zpětná zrcátka mají na stojáncích velmi netradičně „nalepeny“ blinkry. Změnami prošla i ergonomie a trojúhelník stupačky – sedlo – řídítka: ultimativní závodní posez donutí jezdce k většímu předklonu.
Na motorce zůstávají pro Kawasaki typické ozubené brzdové kotouče, vpředu o průměru 310 mm s radiálními čtyřpístkovými třmeny, vzadu je jeden menší kotouč. Přední obrácená, plně nastavitelná vidlice s průměrem trubek 43 mm má nitridovaný povrch pro lepší skluz, vzadu je nová masivní kyvná vidlice s centrální tlumící jednotkou. Vše je sladěno s 17palcovými koly z lehkých slitin, která jsou obuta do pneumatik o rozměrech 120/70 ZR 17 vpředu a 190/55 ZR 17 vzadu.
Základem celé této supersportovní střely je kompletně přepracovaný, kapalinou chlazený řadový čtyřválec o objemu 998 cm3. Agregát s šestnácti ventily a rozvodem DOHC má navýšen kompresní poměr na 13,0:1, z čehož by se dalo odhadovat, že ke 184 koníkům výkonu ještě nějací hřebečkové přibudou, ale nechme se překvapit. Inženýři se zaměřili na zvýšení točivého momentu v nižších a středních otáčkách a na maximální výkon ve špičce. Přesná čísla bohužel zatím Kawasaki drží pod pokličkou.
Kawasaki konečně zveřejnilo oficiální výkon své zelené bestie. Doufám, že všichni dobře sedíte, protože jsem si od nové ZX-10R sliboval hodně, ale výkon 147,1 kW (rovných 200 koní) s RAM air jsem nečekal. Totální pecka, velká Ninja se o velký kus před konkurencí, protože dosavadní lídr, Yamaha YZF-R1 má 189 hřebečků pod kapotou. Maximální točivý moment je 113 Nm v pouhých 8 700 ot/min. eR-jednička má sice 118 Nm, ale dosahuje jich o celých 1 300 otáček později.
Co je potřeba zohlednit, je i suchá hmotnost stroje: ZX-10R Ninja má 179 kg a po přepočtu má výkon na tunu 1 117,3 (k/t). Přímý konkurenti mají tento poměrový výkon následovně: YZF-R1 má 1 092,5; GSX-R1000 má 1 073 k/t; CBR1000RR Fireblade letos sice začala udávat provozní hmotnost, ale víme, že připravovaný model shodil 4 kg, takže novinka pro rok 2008 má poměrový výkon 1 035 k/t a Ducati 1098 má 925 k/t, ale všichni víme, že italský dvouválec tahá, jako „splašenej bejk“ a nějaké poměrové ukazatele nejsou v tomto případě průkazné.