KTM RC8
KTM RC8: první oranžový supersport
Tak a je to tu! Rakouští oranžoví bahňáci poskládali vostrej superbike a jde s z něj strach... Dvouválec s objemem do 1 200 ccm jasně naznačuje, že KTM hodlá vstoupit i do šampionátu WSBK, ale nás zajímá sériová verze. Těšíme se na jaro, už aby tu bylo!Před zhruba pěti lety znal rakouskou značku KTM jen fanda offroadových motocyklů a ostrých závodních endur. Poté se na scéně objevuje velký cestovní motocykl 950 Adventure a dva roky na to přijíždí špičkový silniční naked-bike 990 SuperDuke. Nabídka se rozšiřuje o funbiky a supermota, jako je např. 950 SM, ale to „Oranžové firmě“ nestačí. Na trhu se objevuje ostrý roadster, oplastovaná motokára s homologací na silnice, KTM X-Bow, auto s výkonem 240 koní a hmotností jen 700 kg.
A aby toho nebylo málo, spojilo se KTM se specialistou na čtyřkolky a sněžné skútry, firmou Polaris, a představilo dvojici čtyřkolek 450XC a 525XC. Následuje další pokrok a přicházejí skvělé výsledky v MS silničních motocyklů ve třídách do 125 a do 250 ccm. Rakouská společnost ale neusnula na vavřínech a letos na podzim byla oficiálně představena supersportovní střela, KTM RC8. Dvouválec s objemem do 1 200 ccm jasně naznačuje, že KTM hodlá vstoupit i do šampionátu WSBK, ale nás zajímá sériová verze.
Přední klínovitou masku rozděluje jednodílné plexisklo, které zároveň překrývá i dvojici vertikálně položených světlometů. Mohutně vypadající nádrž pojme 16,5 l naturalu 95 a vysokočnící sedlo spolujezdce jasně naznačuje, že bike bude jen pro řidiče. Pasažérem bude téměř ve všech případech jen malá pěkná dívenka, na kterou budete chtít udělat dojem, ale střezte se delších výletů ve dvou… To i ty nejotrlejší přítelkyně a kamarádky vás budou proklínat do sedmého kolene.
KTM při konstrukci supersportovní motorky vsadilo na tradiční karty: trubkový rám z chrom-molybdenu, plně nastavitelné odpružení od White Poweru, brzdový systém Brembo a 17palcová litá kola. Co nás, bikery, nejvíce zajímá, je srdce motorky.
RC8 má nový vidlicový dvouválec o objemu 1 148 cmm. Kapalinou chlazený, čtyřdobý agregát s 8 ventily má řadu technologických prvků a implementovaných zkušeností ze závodních strojů šampionátu MS. Celkový výkon 113 kW (154 k) nastupuje v 10 000 ot./min. Maximálního točivého momentu 120 Nm dosahuje RC8 už v 8 000 ot/min. Výkon se na asfalt přenáší pomocí šestistupňové převodovky, řetězu a zadního kola o rozměrech 190/55 ZR17, vpředu je pneumatika 120/70 ZR17.
Z přímé konkurence mě napadá Ducati 1098, která má výkon 118 kW (160 k) a točivý moment je 125 Nm, nebo Aprilia RSV 1000 R, kde je znát handicap několika desítek kubíků a italská motorka má 105 kW (143 k) a 101 Nm. KTM je novým, neokoukaným superbikem a my se jen můžeme těšit, jakých výsledků motorka dosáhne. Čistě soukromý názor: my v redakci se už těšíme na jaro a motosezónu 2008, kdy budeme moci RC8 protáhnout v týdenním testu!
Technické informace
Technické údaje | KTM RC8 |
Rozvor / výška sedla | 1 430 mm / 805–825 mm |
Motor, objem | čtyřdobý vidlicový dvouválec, 1 148 ccm |
Vrtání x zdvih | 103×69 mm |
Kompresní poměr | 12,5:1 |
Počet ventilů / chlazení | 8 / kapalina |
Výkon | 113 kW (154 k) v 10 000 ot/min |
Točivý moment | 120 Nm při 8 000 ot/min |
Převod / převodovka | řetěz / 6stupňová |
Rozměr a typ kol | 17palcová, litá |
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) | 120/70 ZR17, 190/55 ZR17 |
Brzdy vpředu | 2× kotouč 320 mm, 4pístek, radiální |
Brzdy vzadu | 1× kotouč 220 mm, 2pístek |
Rám | trubkový rám, chrom-molybden |
Přední vidlice | USD vidlice, průměr 43 mm |
Zadní odpružení | kyvná vidlice, centrální tlumič |
Nádrž | 16,5 l |
Suchá hmotnost | 188 kg |