Moto Morini Granpasso 1200
Moto Morini Granpasso: cestovní enduro a lá ufo (představení)
Novinka pro letošní rok od italského, malosériového producenta motocyklů, společnosti Moto Morini, nese název Granpasso 1200. Cestovní enduro pohání silný dvouválec o objemu 1 178 ccm.Kolega Ondřej Helešic přirovná cestovní endura k velkým silničním SUV a já se k tomuto označení jednoznačně přikláním. Komfortním svezením, univerzálností a dynamickým motorem jistě osloví nejen dobrodružné cestovatele a jak dynamicky roste trh s vozy SUV, bude se dle mého soudu dařit i velkým cestovním endurům.
Má slova podtrhuje loňský článek o prodejích konkurenčního BMW R1200GS, kterých se za celou svou éru prodalo už přes 100 tis, a také výsledky např. v české anketě Motocykl roku, kde za poslední tři roky jsou na špici velká cestovní endura.
Konkurence v tomto segmentu je silná, zmiňovanému Géesu tvrdě konkuruje KTM 990 Adventure a nesmíme zapomenout ani na Aprilii Caponord, Ducati Multistradu, litrovou Hondu Varadero, Suzuki V-Strom 1000, Triumph Tiger 1050 a Moto Guzzi Stelvio. A to jsem vyjmenoval pouze cestovní endura s objemem pohonné jednotky jeden litr a více.
Novinka pro letošní rok od italského, malosériového producenta motocyklů, společnosti Moto Morini, nese název Granpasso 1200. S čím nový bike přichází? V tiskové zprávě se píše, že vzhled Granpassa má evokovat nový vzletný styl, volnost a italský šarm. Dle mého soudu je nové cestovní enduro hodně odvážné, co se designu týče, přední dva kuželovité světlomety rozděluje kus plastu v podobě nějakého rádoby „blatníčku“. Maska motocyklu mi připomíná nějakého exotického ptáka, ale proti gustu…
Co naopak chválím, je základní nádrž na 25 l paliva a velmi kvalitní komponenty: plně nastavitelné odpružení, kde je vpředu obrácená vidlice od firmy Marzocchi s trubkami o průměru 50 mm, vzadu je kyvná vidlice s centrální tlumící jednotkou od Öhlinsu. Brzdový systém nese logo společnosti Brembo. Univerzální jízdě přispívají i kola s drátěným výpletem, vpredu je 19palcový ráfek, vzadu standardní 17".
Pohonnou jednotku už také známe, jedná se o vidlicový dvouválec z agresivního naháče Moto Morini Corsaro 1200. Agregát o objemu 1 178 ccm je v naked biku naladěn na 103 kW (140 k) a točivý moment je 123 Nm. Jaké hodnoty budou u cestovního endura? Výrobce motocyklů tyto údaje zatím tají.
Moto Morini Granpasso se začne prodávat letos a v nabídce budou tři barevné kombinace: černo-bílá, černo-titanová šedá a třetí verze bude zveřejněna během etošního roku.
Technické informace
Technické údaje | Moto Morini Granpasso 1200 |
Délka | 2 170 mm |
Rozvor / výška sedla | 1 500 mm / 840 mm |
Motor, objem | 4dobý dvouválec do L, 1 187 ccm |
Vrtání x zdvih | 107×66 mm |
Kompresní poměr | 12,5:1 |
Počet ventilů / chlazení | 8 / kapalina |
Převod / převodovka | řetěz / 6stupňová |
Rozměr a typ kol | 17palcová, drátěná |
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) | 110/80 R19, 150/17 R17 |
Brzdy vpředu | 2× kotouč 298 mm, 4pístek, radiální |
Brzdy vzadu | 1× kotouč 255 mm, 2pístek |
Rám | příhradový rám z ocelových trubek |
Přední vidlice | USD vidlice, průměr 50 mm, zdvih 190 mm |
Zadní odpružení | kyvná vidlice, centrální tlumič, zdvih 200 mm |
Nádrž | 25 l |
Suchá hmotnost | 198 kg |