Suzuki GSX1300R Hayabusa
Suzuki GSX1300R Hayabusa: druhá generace přijíždí
Druhá generace známého hypertoureru, Suzuki Hayabusa, má kompletně přepracovaný řadový čtyřválec o objemu 1340 ccm, ale vzhledově se velmi podobá přechozímu modelu. Revoluce? Spíše evoluce.Suzuki jako první výrobce motocyklů začíná pomalu odkrývat své trumfy pro rok 2008. Nová generace Hayabusy se očekávala už letos, ale na scéně se objevil supersport GSX-R1000 K7 a z marketingového hlediska se prodej nového hypertoureru odložil až na příští sezónu.
Při pohledu na novou Hayabusu je všem jasné, že po optické stránce došlo spíše k faceliftu než k nějakým výraznějším změnám. Je to jasné, současná generace si prožila několik desítek hodin v aerodynamickém tunelu a když vše fungovalo, jak mělo, proč by se mělo něco u nového modelu nějak výrazně měnit? Na masce je klínovité světlo, které je po stranách lemováno otvory od náporového sání. Z každé strany vstupů do airboxu je směrový ukazatel.
Za velkou nádrží o objemu 21 l je jednomístné sedlo a motocykl je zakončen klasickou aerodynamickou „krovkou“ na zádi, místo které si můžete nacvaknout sedlo pro spolujezdce. Po stranách jsou velké koncovky výfukového systému, kde jsou svody seřazeny v hierarchii 4–2–1–2 a samozřejmě splňují emisní rozmu Euro 3.
Pod kapotou je čtyřtaktní, kapalinou chlazený řadový čtyřválec o objemu 1340 cm3. Vedle nárůstu objemu o 41 cm3 oproti současnému agregátu má motor také větší airbox, 16 nových titanových ventilů, systém SDTV (Suzuki Dual Throttle Valve = dvojice škrtících klapek), kované písty s úpravou povrchu známou jako SCEM (Suzuki Composite Electrochemical Material), výfukovou přívěru SET (Suzuki Exhaust Tuning) a řadu dalších úprav. Většina jmenovaných moderních technologií, původem z vývojového centra závodních motocyklů, se objevila v letošním modelu litrového „GéeSXeRa“.
Suzuki bohužel zatím neodkrylo klíčové informace v podobě celkového výkonu a točivého momentu, nicméně anglický portál motorcyclenews.com, s odvoláním se na zdroj blízký vedení Suzuki, píše o výkonu 146 kW (198 k). Síla agregátu se bude přenášet přes novou spojku s řízeným prokluzem, 6stupňovou převodovku a řetěz na zadní kolo. Po vzoru GSX-R1000 bude mít nová Hayabusa také tři vstřikovací mapy s možností zvolit si režim pomocí tlačítka na řídítkách.
Základem celého motocyklu bude nový odlehčený hliníkový rám s vyšší tuhostí. O odpružení motocyklu se bude starat plně nastavitelný podvozek s upside-down vidlicí s průměrem trubek 43 mm vpředu a kyvnou vidlicí s centrálním tlumičem vzadu. Ve výbavě nebudou chybět 17palcová litá kola s pneumatikami 120/17 ZR17 vředu a 190/50 ZR17 vzadu. Na předním kole bude dvojice brzdových kotoučů o průměru 310 mm se čtyřpískovými radiálními třmeny, vzadu bude jeden menší kotouč. Celková suchá hmotnost nové Hayabusy bude 220 kg, což je o 3 kg více než má současný model.