Jdi na obsah Jdi na menu
 


Benelli Adiva 125

23. 1. 2008

Benelli Adiva 125: praktický pomocník na každý den

Skútr se sklápěcí střechou vždy přitáhne pozornost a praktičnost tohoto prvku snad asi není třeba komentovat. Přesně taková je Benelli Adiva 125 s jednoválcem o výkonu 9 kW (12 k). Ochrání střecha bikera i při prudkém dešti?

Jaká je Benelli Adiva 125

Značka Benelli vznikla již v roce 1921 kdy bratři Benelliové sestrojili první dvoutaktní motocykl. Od té doby však uplynula pěkná řádka let, během kterých postupně přešli ke čtyřtaktním motorům. Následovaly větší či menší závodní i jiné úspěchy, ale také zklamání a neúspěchy.

V roce 1971 donutily finanční problémy rodinu Benelliových prodat firmu. Za velké snahy a finanční podpory nového majitele se už bohužel nepodařilo dosáhnout takových úspěchů jako dřív. Od roku 2005 patří italská Benelli čínskému výrobci Qianjiang, který má v plánu dostat Benelli zpět na závodní okruhy.

My jsme však neměli k dispozici žádný supersportovní stroj, ale velmi praktický skútr s jednoválcovým, vzduchem chlazeným, čtyřtaktním motorem o objemu 125 cm3, u kterého se o přenos síly na asfalt se stará variátor. Odpružení má vpředu teleskopickou vidlici s průměrem kluzáků 33 mm a zdvihem 88 mm a vzadu je kyvná vidlice z hliníkových profilů, odpružená dvěma bočními tlumiči se zdvihem 95 mm. O bezpečné zastavení se stará vepředu kotouč o průměru 220 mm s dvoupístkovým třmenem na kole o rozměrech 120/70 R13 a stejný kotouč je i na zadním kole o rozměrech 130/70–12. Suchá hmotnost Adivy je 135 kg a nádrž má na 10 litrů.

Vyzvedávám tento velký, ale komfortní stroj, a při pohledu k temným nebesům je mi jasné, že tentokrát se mi střecha nad hlavou, kterou právě tento skútr vyniká, bude opravdu hodit. Ještě vyřizujeme formality, při kterých se mi do rukou dostává panel od rádia. Přemýšlím, co s ním a začínám chápat až při příchodu ke skútru. Motocykl totiž obsahuje takové lahůdky, jako je rádio, zásuvka na 12V, kufr, do kterého by spousta z nás dala týdenní nákup, a nespočet odkládacích přihrádek.

Do zavazadlového prostoru se dají uložit dvě integrální přilby a stále zbývá dost místa pro batoh či cokoliv jiného, ale pouze do okamžiku než složíte střechu. V ten moment můžete na přilbu v kufru zapomenout . Další zajímavostí jsou například výstražné blinkry nebo anténa, která (pravděpodobně vlivem opotřebení) čas od času sama spadne do boku a šířka skútru se nelichotivě zvětší.

Na palubní desce naleznete analogový tachometr a ukazatel paliva, naopak digitálně jsou vám zobrazovány údaje, jako jsou např. hodiny, teploměr nebo počítadlo kilometrů. Opravdovou „vychytávkou“ je dvojice reproduktorů umístěná v prostoru pod řidítky. V případě, že máte integrovanou přilbu, je to s posloucháním lehce komplikovanější, ale i přes menší rozruch mezi chodci v okolí křižovatek můžete bez problému poslouchat např. dopravní informace nebo vaše oblíbené písničky.

Jízdní dojmy

Poskládám se pod střechu, začnu startovat a za okamžik se ozývá velmi ostrý a sportovní zvuk. S touhou po zjištění, jak se bude tohle stvoření chovat na silnici, pomalu vyrážím. Motor je velice pružný a svižný, dokáže tohohle 135 kg těžkého „drobečka“ rozjet po rovině na nějakých 110 km/h. Bohužel pokud máte střechu nad hlavou, začne s vámi cca od 70km/h cvičit každé fouknutí větru a stává se jízda dosti nepříjemnou. Zhruba po deseti minutách jízdy mě samozřejmě potkává déšť, ale všechno zlé je k něčemu dobré a mám alespoň možnost zjistit, jestli ta střecha opravdu funguje.

Po patnácti kilometrech v průtrži mračen přijíždím domů a úsměvem na rtech, S téměř suchým oblečením zjišťuji, že střecha opravdu není pouze na ozdobu. Pravým palcem sáhnu po červeném tlačítku, kterým se obvykle u motocyklů vypíná motor. Začne na mě za předním sklem mávat stěrač a motor stále běží. Není to však jediné překvapení které na vás u Adivy čeká.

Odpoledne deštivé počasí ustalo, sklápím střechu a vyrážím na další projížďku. Trošku mě zarazil brzdný účinek přední kotoučové brzdy, který byl výrazně horší, než u rozměrově stejné zadní brzdy. Postupně během testu se brzdný účinek stále zhoršoval, jelikož na brzdových destičkách nebylo téměř žádné obložení. Nicméně šlo zřejmě jen o testovaný kousek, výměna brzdových destiček stojí 150–300 Kč, nové destičky pak 250–400 Kč.

Do zatáček se Adiva nehrne s příliš velkou lehkostí, ale po troše přemáhání si užívám i okresní serpentiny. Pomalu se stmívá a já po menší zastávce u kamaráda odjíždím směrem domů. V tom mě ale zarazí zamlžené plexi sklo. Jelikož je natolik veliké, že se nelze dívat jinudy než skrz něj, musel jsem chvíli, ač trošku komicky jet ve stoje a počkat, než se skrz ofukovací otvory mlha vypaří. Otírat plexi příliš nepomáhalo a tak bude snad jediným řešením zakoupit nějaký anti-mlžící sprej.

Dalším nepříliš pozitivním zážitkem je jízda ve dvou. Sedlo je pro jednoho příliš dlouhé, takže opření se o zadní opěrku nepřipadá v úvahu, a pro dva je zase místa málo. Na druhou stranu, když bych měl za sebou nějakou pěknou spolujezdkyni…

Závěr, plusy a mínusy

Tento skútr je stvořen pro denní ježdění do práce či do školy a i přes větší rozměry se nezalekne dopravní zácpy. Jízdu zpříjemní mnohými vychytávkami, kterými klasické skútry nedisponují. Toto celé zabalené do atraktivního kabátku je právě Benelli Adiva, která pochytá veškerou pozornost kolem vás.

+ motor
+ střecha v dešti
+ rádio
- jízda ve dvou
- místo v kufru po složení střechy
- špatná ovladatelnost ve vyšších rychlostech


Technické údaje

Technické údaje Benelli Adiva 125
Rok výroby 2001
Celkové rozměry 1950 × 780 × 1659
Rozvor / výška sedla 1440 mm / 650 mm
Motor, objem 4dobý jednoválec, 124 cm3
Počet ventilů / chlazení nz / vzduch
Výkon 8,8 kW (12 k) / 9 000 ot.
Točivý moment 10 Nm / 7 000 ot.
Převodovka variátor
Kola (vpředu/vzadu) 120/70–13, 130/70–12
Brzdy (vpředu/vzadu) 1× kotouč 220 mm / 1× kotouč 220
Přední vidlice teleskopická vidlice
Zadní odpružení jednoramenná kyvná vidlice
Nádrž 10 l
Suchá hmotnost 135 kg

Obrázek “http://www.tso-motorrad.de/www/hersteller/benelli_modelle/smal/s_adiva.jpg” nelze zobrazit, protože obsahuje chyby.