BMW G650 Xmoto
BMW G650 Xmoto: hračka do města
BMW Motorrad představil na loňském domácím motosalonu Intermot zcela novou modelovou řadu G650. My testovali verzi Xmoto, rebela, kterému je nejlépe v městském provozu.BMW Motorrad představil na loňském domácím motosalonu Intermot zcela novou modelovou řadu G650. V nabídce se objevila hned trojice motocyklů: motard Xmoto, cestovní enduro Xcountry a ostrý offroad Xchallenge.
Společných prvků na všech třech typech motocyklů je hned několik: zcela nový litý rám z oceli a hliníku, přední upside-down vidlice s plynovým tlumičem, zadní kyvná vidlice, výfukový systém, převodovka a motor. Pohonnou jednotkou je nejnovější verze jednoválce, který je už v řadě F650 a vzniká ve spolupráci s italskou Aprilií. Vodou chlazený, čtyřventilový agregát má výkon 39 kW (53 k) v 7 000 ot/min a maximální točivý moment 60 Nm je k dispozici v 5 250 ot/min. Pětistupňová převodovka a řetěz posílají výkon na zadní kolo. Slušnou obratnost předesílá suchá hmotnost stroje, která se podle verze pohybuje mezi 144–148 kg. Brzdový systém má jeden kotouč o průměru 300 mm vpředu i vzadu a za příplatek si můžete pořídit ABS.
BMW G650 Xcountry je univerzální motocykl, který se nebojí polních či lesních cest, ale neztratí se ani na asfaltové silnici. Vpředu je 19palcové kolo s pneumatikou 100/90, vzadu je rozměr 130/70 R17. Ze zmiňované trojice bude zřejmě nejvhodnějším společníkem na delších cestách, protože má široké, výškově nastavitelné sedlo pro dva pasažéry. U XMota a XChallenge jde u spolujezdce spíše o nouzové sedlo pro krátké přesuny.
BMW G650 Xchallenge dává všem jasně najevo, že jeho domov je mimo silnice. Po vzoru modelu HP2 má vysoké zdvihy pružících jednotek a velká kola o rozměru 21" vpředu a 18" vzadu. Zadní kyvná vidlice má moderní vzduchové odpružení.
Jaké je BMW G650 Xmoto?
BMW G650 Xmoto působí z dané trojice nejmenším dojmem. Může za to kompaktní maska, kde tvar světlometu připomíná Mišáka Mickeyho bez jednoho ucha. Masivní upside-down vidlice s trubkami o průměru 45 mm, silniční 17palcová litá kola s pneumatikami 120/70 vpředu a 160/60 vzadu, vysoké a úzké sedlo a název Xmoto jasně dávají najevo, že před vámi stojí motard, supermoto a funbike v jedné podobě.
Mám 191 cm a měl jsem problém ze sedla, které má výšku 890 mm, dosáhnout nohama na zem. Nějak jsem nepochopil, proč má silniční motorka tak nesmyslně dlouhé zdvihy (vpředu 270 mm, vzadu 230 mm) a zmiňované vysoko položené sedlo. Menší lidi podle mne nemají šanci si jízdu užít, protože na každých světlech budou muset řešit, jak z Xmota vysednout na jednu stranu, aby nespadly. Na druhou stranu, když už jsem si na pozici za řídítky zvykl, musím uznat, že vzpřímená pozice bez pokrčených nohou má něco do sebe.
Kde naopak pochválím Xmoto, je motor. Kapalinou chlazený, čtyřtaktní agregát se čtveřicí ventilů má výkon 39 kW (53 k) v 7 000 ot/min a maximální točivý moment 60 Nm je k dispozici v 5 250 ot/min. Když to srovnám s jednoválcem u Aprilie Pegaso 650 Factory, na kterém jsem jezdil týden předtím, Xmoto jde progresivněji do otáček a má silnější zátah ve středním pásmu. Motor je plusem pro Xmoto, ale pětistupňová převodovka byla mínusem. Velmi špatně se hledal neutrál, vždy jsem musel kvalty shodit až na jedničku a poté páku zvednout. A k tomu ještě ne vždy tam neutrál skočil, občas jsem si opět přeřadil na dvojku. Ve finále to vypadalo, že jsem na křižovatce klapal levou nohou, jak kašpárek na gumičce.
Velmi strohá přístrojová deska byla skoro až spartánského typu: digitální tachometr měl pod sebou pouze jeden další údaj, a mohl jsem si zvolit, co chci mít zobrazeno: hodiny / trip / odo / napětí v baterii. Na absenci otáčkoměru jsem si zvykl celkem rychle, co mi ale vadilo, že hadice od přední brzdy vedou přímo přes zorné pole palubky. V praxi to znamená, že jsem často nevěděl, kolik jedu a když jsem to chtěl zjistit, musel jsem se naklonit.
Ve městě je BMW G650 Xmoto jako ryba ve vodě. Rychlé manévrování a kličkování v hustém provozu je pro motarda samozřejmostí, vše je ještě umocněno nízkou suchou hmotností, která je u Xmota 147 kg. Mnohem horší je to na dálnici, kde se ukazují stejné prvky, jako u Pegasa. Padesátikoňový motor a pětistupňová převodovka znamenají, že v rychlostech kolem 150 km/h motorce dochází dech. Nejhorší ale byly vibrace v rychlostech nad 120 km/h. Xmoto je první motorka, u které mi po cestě na dálnici z Prahy do Brna bolely od vibrací klouby v prstech na rukou. A to nebylo způsobeno špatných vyvážením předního kola, to se motorka chová jinak.
Kde ale Xmoto sbírá body k dobru, jsou utažené zatáčky. Jednoválec dobře tahá od nižších otáček a překlápění motorky ve vlásenkách šlo téměř samo. Na off-roadové trati se chová motard čitelně a teprve tady máš testovací jezdec ocenil dlouhé zdvihy odpružení a možnost vypnout ABS. Naopak má Xmoto rezervy v brzdovém systému. Motard má jiný brzdový systém, než jeho kamarádi řady G650: vpředu je větší kotouč o průměru 320 mm a čtyřpístkový třmen, vzadu je jeden menší kotouč. Brzdy od firmy Brembo byly i na Pegasu, ale radiální třmeny na předním kotouči byly znát. Tam, kde jsem brzdovou páčku u Pegasa mačkal jen jedním prstem, u Xmota jsem musel pořádně zabrat dvojicí prstů nebo použít celou ruku.
Co mě ale příjemně překvapilo, byla nízká spotřeba paliva. Během testu byla průměrná spotřeba 5,54 l naturalu 95 na 100 km, což s nádrží o objemu 9,5 l nabízí teoretický dojezd kolem 171 km. Při rovnovážné rychlosti si BMW G650 Xmoto vzalo 4,92 l / 100 km. Naopak při ostré jízdě se spálilo 5,97 l na 100 km. Stupačky pro spolujezdce jsou za příplatek, ale buďme upřímní, Xmoto není motorka pro dva.
Závěr, plusy a mínusy
BMW G650 Xmoto je motocykl, se kterým je největší zábava na silnici a díky dobré obratnosti nachází využití především ve městě nebo na utažených zatáčkách. Kvůli vysokým vibracím ve vyšších rychlostech a úzkému sedlu je téměř nepoužitelné na delší trasy a rezervy má v brzdovém systému. Naopak potěší nízká spotřeba a slušný zátah motoru ve středních otáčkách. Když by ale mělo přijít na lámání chleba, já bych sáhl po mnohem praktičtějšímu modelu Xcountry. BMW Xmoto se hodí těm, co mají v garáži pořádnou motorku na delší cesty a hledají funbike na vyblbnutí nebo na protáhnutí se městem.
Plusy a mínusy pro BMW G650 Xmoto
+ výkon motoru ve středních otáčkách
+ nízká spotřeba
+ hmotnost
+ fungující a vypínatelné ABS
- převodovka
- přední brzda
- vibrace ve vyšších rychlostech
- vysoké sedlo
Technické informace
Technické údaje | BMW G650 Xmoto |
Celkové rozměry | 2 155×907×1 190 mm |
Rozvor / výška sedla | 1 500 mm / 880 mm |
Motor, objem | 4dobý jednoválec, 652 cm3 |
Vrtání x zdvih | 100×83 mm |
Kompresní poměr | 11,5:1 |
Počet ventilů / chlazení | 4 / kapalina |
Výkon | 39 kW (53 k) v 7 000 ot./min |
Točivý moment | 60 Nm v 5 250 ot./min |
Převod / převodovka | řetěz / 5stupňová |
Rozměr a typ kol | 17palcová, litá |
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) | 120/70 ZR17, 160/60 ZR17 |
Brzdy vpředu | 1× kotouč 320 mm, 4pístek |
Brzdy vzadu | 1× kotouč 240 mm, 1pístek |
Rám | trubkový rám z ocelových profilů |
Přední vidlice | USD vidlice, průměr 45 mm, zdvih 270 mm |
Zadní odpružení | kyvná vidlice, centrální tlumič, zdvih 215 mm |
Nádrž | 9,5 l |
Průměr. spotřeba v testu | 5,54 l na 100 km |
Suchá hmotnost | 147 kg |
Cena (červenec 2007) | 241 600 Kč |