BMW R1200RT
BMW R1200RT: cestování je radost (test)
Vidím poprvé cestovní motocykl R1200RT a už přemýšlím, jak se s takovou velkou motorkou vymotám v městském provozu. V druhém okamžiku to házím za hlavu a hned plánuji, kam pojedu na výlet.BMW má svou vlastní image, styl řízení, jiný podvozek a především velmi slušnou reputaci mezi cestovními motocykly. Myslím, že motorkáři se dělí na dvě velké skupiny, kde jedna stroje BMW miluje a nedá na ně dopustit, a ta druhá část je opravdu nemusí.
Na test a svezení se na „eRTéčku“ jsem se hodně těšil, protože jsem měl během sezóny možnost vyzkoušet jednoválec u G650 Xmoto, paralelní dvouválec u F800S a sportovní řadový čtyřválec v modelech K1200R Sport a K1200S. Navíc poslední jmenovaná motorka patří na mém osobním žebříčku nej-moto na stupně vítězů. Ale doména a jistá unikátnost dvouválcového agregátu s protilehlými válci (boxer) od BMW mi v seznamu testovaných mašin stále chyběla. Teď je tu velký cestovní bike, R1200RT, mrkneme se, co umí.
Jaké je BMW R1200RT?
Při prvním pohledu na stroj si říkám, že to je doposud největší motocykl, na kterém pojedu. Vínová barva eRTéčku moc sluší a díky příjemné barvě se motorka i přes svoji mohutnost líbila hezčím polovičkám naší populace. Široká maska s velkým elektronicky nastavitelným plexisklem slibují dobrou ochranu před větrem pro tělo, ale i pro ruce. Dvojitý přední světlomet překrývá velká čirá optika. Pod ní jsou masivní otvory pro chlazení a na bocích široké masky jsou směrová světla.
Při pohledu z profilu na vás kouká jeden válec s hrdým nápisem Magnesium (hořčík). Není to žádné chlubení, BMW používá hořčíkové slitiny bloku motoru už nějaký ten pátek a dosahuje díky tomu slušných hmotnostních úspor. Oproti svému předchůdci, modelu R1150RT, shodila „dvanáctka“ dobrých 20 kg, ale i tak je suchá hmotnost bez kila na 230 kg. Mohutná nádrž na 27 litrů sice slibuje velký dojezd motorky, ale spolu s dalšími provozními kapalinami a trochou zavazadel v kufrech jsme někde na 275 kg, což je číslo, se kterým je nutno hodně počítat, např. při manévrování s motorkou na místě (doma v garáži) nebo při otáčení se na nějaké užší silnici. Boční kapotáž a výrazné klenutí zaručí dobré obtékání proudícího vzduchu okolo kolen a široké pohodlné sedlo doslova láká řidiče k nasednutí.
Otáčím klíčkem, čekám, až zhasne dioda kontroly systému, a mačkám startér. Motorka se naskočí bez žádných větších problému hned napoprvé. Po nastavení zpětných zrcátek vyrážím směrem na Jižní spojku a poté na výpadovku navazující na dálnici D1. První dojmy: eRTéčko jede moc pěkně od spodních otáček a je víc než pohodlné… Ale téměř okamžitě je znát i druhá, negativní, strana mince zvané „cestovní motorka“. R1200RT je sama o sobě dost široká a s bočními kufry je téměř nemožné projet mezi dvěma řadami stojících aut v koloně. A zkoušet, kudy se protáhnu a kde je už těsno, nemá s motorkou za půl milionu cenu.
Čtyřdobý, vzduchem chlazený agregát o objemu 1 170 ccm má vrtání a zdvih 101×73 mm, čtyři ventily na válec a přímé vstřikování paliva. Po městě se dá krásně jezdit na čtyřku, kdy motor točí něco málo přes 2 000 otáček. Zajímavé to začíná být mezi třemi a čtyřmi tisíci otáček, maximální točivý moment 115 Nm nastupuje v 6 000 ot./min. Nejvyšší výkon BMW R1200RT je slušných 81 kW (110 k) při 7 500 ot./min a omezovač mě utnul někde kolem 8 000 otáček za minutu. Na dálnici je dost času i místa zkusit, co umí dvouválcový boxer.
Podřadím si o jeden kvalt dolů, tlačítkem si lehce snížím vysunuté plexisklo pro menší odpor vzduchu a pořádně otáčím plynovou rukojetí. Specifickým projevem motorky s boxerem od BMW při razantní akceleraci je mírné vychýlení těžiště na pravou stranu. Poprvé, ale i popáté mě to překvapilo, nicméně během týdenního testu jsem si na to zvykl. eRTéčko jde krásně za plynem a ručička tachometru plynule stoupala daleko za povolenou rychlost. Tady si dávejte pozor, protože při komfortní jízdě na měkkém sedle a za velkým plexisklem snadno získáte dojem, že nejedete rychle… Ale ouha, při pohledu na tachometr jsem zjistil, že letím po dálnici někde mezi 160–170 km/h.
Podvozek je složený z Duoleveru vpředu a vzadu je jednoramenná zadní vidlice s kardanem BMW Motorrad Paralever. Standardní sériové nastavení je malinko měkčí, ale víme, že jde o cestovní motorku, takže bez výhrad. Navíc je pod děleným sedlem kolečko na regulaci předpětí pružiny, což jsem ocenil, když jsem jel se spolujezdkyní na celodenní výlet. Více než dostačující je i brzdový systém s ABS, na přední ose je dvojice kotoučů o průměru 320 mm s čtyřpístkovými třmeny vpředu, vzadu je jeden kotouč o průměru 265 mm. Elektrický posilovač brzd pracoval precizně, ale ztrácel jsem odezvu o nástupu brzdění.
Palubní deska má tři hlavní ukazatele a skupinu standardních kontrolek: otáčkoměr a tachometr jsou ve dvou kulatých analogových budících, zbytek údajů najdete na LCD panelu uprostřed. Digitální displej zobrazuje celkové kilometry, dva tripmastery, stav paliva v nádrži, teplotu chladící kapaliny, hodiny, zařazenou rychlost, dojezd, průměrnou spotřebu a aktuální venkovní teplotu. Výhradu bych měl k ovládání zobrazení informací na LCD: tlačítkem BC (board computer) na pravé straně řídítek ovládám palubní počítač, ale ukazatele o stavu kilometrů se musí přehazovat malým tlačítkem přímo na palubní desce. Je to trošku nešťastné řešení, ovládat ukazatele dvojicí tlačítek umístěných daleko od sebe.
Zavazadlový prostor a nadstandardní výbava
U cestovní motorky by byla chyba nezmínit se o zavazadlovém prostoru. Sériové boční kufry o celkovém objemu 64 l (2×32 l) mohou zájemci-cestovatelé doplnit ještě o vrchní kufr (top-case) o objemu 28 nebo 49 l. Na nádrži je příprava na tankvak, který je v nabídce o objemu 13 nebo 19 l. Do bočních a vrchního kufru se dá za příplatek objednat i sada nepromokavých, na míru šitých, vnitřních brašen. V součtu dosáhneme maximálního objemu 132 l, což je více než dostačující pro pohodlné cestování ve dvou napříč Evropou. Pro malé drobnosti je na pravé straně palubky uzamykatelná kapsa, za příplatek se dá pořídit i druhá přihrádka na levou stranu.
Na testovaném eRTéčku byly kromě zmiňovaného elektricky nastavitelného předního plexiskla a palubního počítače i vyhřívané rukojeti a vyhřívané sedlo. Obě funkce se daly nastavit na pravé straně řídítek, vyhřívané gripy se ovládaly kolébkovým přepínačem, sedlo šoupátkem. Pokud byste chtěli poslat i teplou vlnu na pozadí vaší spolujezdkyně, bylo by nutné zastavit, protože regulátor vyhřívání sedla druhého pasažéra je pod sedlem. BMW R1200RT jsem měl na podzim a byl jsem více než spokojený, když jsem se mohl schovat za velkým plexisklem před nepříjemně dotírajícím chladným větrem a zapnout si oba „radiátory“. Sice jsou oba prvky v příplatkové výbavě, ale kdybych uvažoval o koupi eRTéčka, určitě bych si tam oboje vyhřívání objednal.
Co už na motorce nebylo, ale v seznamu příplatkové výbavy můžete najít např. elektronicky nastavitelný podvozek ESA (popis této funkce najdete u testu modelu K1200R Sport), rádio s CD přehrávačem, tempomat, satelitní navigaci, alarm a spoustu dalších drobností. Pokud byste chtěli koupit eRTéčko v „plné polní“ připravte se na sumu sahající až k 600 tis. korun.
Spotřeba, konkurence, plusy a mínusy
Kde dvouválcový boxer sklízí další cenné body, je spotřeba, ale musí se krmit kvalitním krmivem, Naturalem 98. Během celého testu, kdy jsem s motorkou najezdil přes 1 300 km, byla průměrná spotřeba 5,74 l na 100 km, což s nádrží o objemu 27 litrů nabízí teoretický dojezd kolem 470 km!! Při rovnoměrné rychlosti na dálnici si BMW R1200RT vzalo 5,58 l / 100 km. Naopak při ostřejší jízdě nebyl problém spálit 6,4 litrů na sto kilometrů.
V kategorii velkých cestovních motocyklů má BMW R1200RT mnoho konkurentů, otázkou ale zůstává, zda má nějakého přímého soka. Na sportovnější cesťáky, jako je Kawasaki 1400 GTR nebo Yamaha FJR1300 (více informací o této dvojici najdete ve srovnávacím testu!), má BMW odpověď v podobě K1200GT. Majitele mamutích cesťáků, jako je Honda Goldwing nebo Harley-Davidson Electra Glide, může oslovit model K1200LT.
Samotné eRTéčko (81 kW, 115 Nm, 229 kg, 434 800 Kč)) stojí někde na pomezí zmiňovaných kategorií a z těch přímých konkurentů bych zmínil Moto Guzzi 1200 Norge (70 kW, 101 Nm, 246 kg, 369 tis. Kč) nebo možná snad i Hondu Pan-European (92,5 kW, 125 Nm, 299 kg, 379 900 Kč).
Plusy a mínusy pro BMW R1200RT
+ komfort a pohodlí při dlouhých výletech
+ zátah od spodních otáček
+ spotřeba
+ dlouhý seznam příplatkové výbavy
- motor spaluje Natural 98
- na velkou motorku si připravte velkou sumu peněz
Technické informace
Technické údaje | BMW R1200RT |
Celkové rozměry | 2 230×905×1 430 mm |
Rozvor / výška sedla | 1 485 mm / 820–840 mm |
Motor, objem | čtyřdobý, plochý dvouválec (boxer), 1 170 ccm |
Vrtání x zdvih | 101×73 mm |
Kompresní poměr | 12,0:1 |
Počet ventilů / chlazení | 8 / vzduch |
Výkon | 81 kW (110 k) v 7 500 ot./min |
Točivý moment | 115 Nm v 6 000 ot./min |
Převod / převodovka | kardan / 6stupňová |
Rozměr a typ kol | 17palcová, litá |
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) | 120/70 ZR17, 180/55 ZR17 |
Brzdy vpředu | 2× kotouč 320 mm, 4pístek |
Brzdy vzadu | 1× kotouč 265 mm, 2pístek |
Přední vidlice | Duolever |
Zadní odpružení | jednoram. kyvná vidlice, Paralever |
Nádrž | 27 l |
Průměr. spotřeba v testu | 5,74 l na 100 km |
Suchá hmotnost | 229 kg |
Cena (prosinec 2007) | 434 800 Kč |