Ducati Monster S2R 1000
Ducati Monster S2R 1000: klasika, co dobře jede
Na začátku léta byl domluvený test nejsilnějšího Monstera S4R Testastretta, kde je kapalinou chlazený dvouválec o výkonu 96 kW (130 k). Bohužel se z logistických důvodů nezdařilo a my dostali na test slabší litrový Monster S2R 1000. Když jsem se dověděl, že budu jezdit na „eSdvaeRce“, hlavou mi blesklo: „Ach jo, to bude stejný, jak ta osmistovka, co byla onehdy…“ Ne ne, vážení čtenáři, neměl jsem pravdu, jeden zásadní rozdíl mezi S2R a S2R 1000 je. Více v následujícím testu.
Představení Ducati Monster S2R 1000
O vzhledu Monsteru už bylo napsáno dost, jisté je, že klasické Monstří retro tvary se stále líbí. Verze S2R a S4R jsou však od té „standardní“ malinko odlišné. Ne každý je unesen z dvojice výfukových tlumičů vyvedených na pravý bok stroje, přesto tím motorka získává vzhledově určitou dávku exkluzivity. Laik asi jen těžko rozezná jednotlivé kubatury verzí S2R a S2R 1000. Pouze malinký nápis po bocích stroje objasní o jaký kousek vlastně jde.
Námi testovaný S2R 1000 byl vyveden v černo – bílé barevné kombinaci. Proti dříve testované osmistovce ve sportovní červeno – bílé, je černé lakování luxusnější a možná i důstojněji. „Rychlé pruhy“ a sportovní vzhled však jasně naznačují, kterým směrem se řada Monster ubírá.
V příhradovém rámu z ocelových trubek je vzduchem chlazený agregát o objemu 992 cm3. Dvouválec s desmodromickým rozvodem ventilů má vrtání a zdvih 94×71,5 mm. Výkon pohonné jednotky je 70 kW (95 k) v 8 000 ot/min. a maximální točivý moment 94 Nm nastupuje v 6 000 ot./min. Vše se přenáší přes 6stupňovou převodovku a řetěz na zadní kolo.
Odpružení S2R 1000 má vpředu obrácenou, plně nastavitelnou vidlici Showa s průměrem trubek 43 mm a zdvihem 130 mm, vzadu je jednoramenná kyvná vidlice s centrální nastavitelnou tlumící jednotkou Sachs Monoshock. Litá, 17palcová kola se pěti paprsky obouvají pneumatiky o rozměrech 120/70 ZR17 vpředu a 180/55 ZR17 vzadu. Brzdový systém od světoznámé firmy Brembo má na přední ose dvojici kotoučů o průměru 320 mm, vzadu je jeden menší kotouč.
Pro zákazníky je motocykl nachystán ve třech barevných variantách: černá, červená a stříbrná. Co z kompletního výčtu chybí, je cena motocyklu: Ducati si cení Monster S2R 1000 na 299 tis. Kč.
Jízdní dojmy
Sportovní poloha za řídítky stroje potěší dravější jezdce a každého, kdo na Monsteru nejel, navíc překvapí to, že i sportovní rozložení trojúhelníku řídítka–sedlo–stupačky může být pohodlné. Tento dojem navíc podpoří velmi luxusní a prostorné sedlo (spolujezdec je na tom o poznání hůře). Vyšší řidiči s delšíma nohama si možná na delších trasách budou stěžovat na více pokrčené nohy, ale není to nic kritického. Přístrojová deska je stejná, jako u osmistovkové sestřičky.
Proplétání se městem je velmi zábavné, pohrávání si s plynovou rukojetí znamená vždy prudký start vpřed doprovázený krásnou zvukovou kulisou litrového dvouválce. Obratnost stroje v provozu je vynikající, prostupnost dlouhými kolonami je samozřejmostí. Suchá spojka je mnohem citlivější, což přináší přesnější dávkování, ale páčka vyžaduje silný stisk a při popojíždění na jedničku si celkem hodně procvičíte levé předloktí.
Mimo město zvyšuji rychlost a stroj pohybuje stále sebevědoměji. Neustále mám však pocit, že jede pomaleji než jak ukazují přístroje. Takto zmást se mě snažil perfektně fungující přední štítek nad světlem. Výborně odvádí vzduch nad hlavu i ramena a to i přes to, že se ve vyšších rychlost značně třese.
Dostatek informací o charakterových vlastnostech Monsteru jsem zjistil v serpentinách. Zde se asi nejvíce projevoval jistý neklid podvozku. V zatáčkách se stroj malinko vlnil a při prudké akceleraci jsem měl pocit, jako by stroj plaval na zadním kole. Jistou roli samozřejmě hraje stav obutí a především konkrétní nastavení podvozku, které jsme během dvoudenního testu neměli čas měnit.
Nepříjemné chvilky mi připravila přední brzda. I přes obecně výborné brzdy Brembo vyžadovala testovaná motorka pevnější stisk páčky. Většina zatáček se dá i z vysokých rychlostí ubrzdit dvěma prsty, čtyřpístkové třmeny jsou znát, ale našly se i takové brzdové momenty, které vyžadovaly více síly, než dva prsty nabízí. Po krátkém laborování s polohou přední brzdové páčky se vše zlepšuje. Pedál zadní brzdy má však příliš dlouhý chod na to, aby se brzda dala nějak efektivněji využít, ale i zde se dá vše nastavit.
Spolujezdec se sveze pouze po odmontování krytu zadní části sedla. Madla jsou proklatě nízko a jsou téměř bez využití, pasažér se mnohem pohodlněji opíral o nádrž a o řidiče. Na druhou stranu se dá předpokládat, že Monstera si nekoupí biker, který uvažuje o častých výletech s přítelkyní.
Během testu byla průměrná spotřeba 6,53 l naturalu 95 na 100 km, což při nádrži s objemem 14 l nabízí teoretický dojezd 214 km. Při rovnoměrné rychlosti na dálnici si Monster S2R 1000 vzal 6,2 l / 100 km. Naopak při ostré jízdě se spálilo 7,3 l na 100 km.
Jak jsem v úvodu deklaroval, motocykly Ducati Monster S2R a S2R 1000 jsou od pohledu totožné stroje. Dokud jsem nevyzkoušel litrovou verzi, říkal jsem si, že mě S2R 1000 nemůže ničím překvapit. Je tu jeden zásadní rozdíl: výkon agregátu. Osmistovka má 77 koní a 73 Nm, litrová verze je o 18 koní a 21 Nm silnější. Vzhledem k mé robustnější postavě a hmotnosti přes metrák je vyšší výkon potřeba a jízdu jsem si mnohem více užíval, protože jsem litrového Monstera nemusel tolik hnát do otáček.
Kritizované vibrující plexisklo u S2R je stejně špatné u litrové verze, ale z praktického hlediska funguje dobře a z pohledu designu je výborné. Přední brzdový systém má větší kotouče a čtyřpístkové brzdy, což je lepší než u S2R, ale rozhodně nedosahuje kvalit jiných litrových naháčů např. z japonské produkce ve stejné cenové kategorii.
Poslední praktická rada směřuje ke krovce zadního sedla. Během focení jsme ji odmontovali a následně opět přišroubovali. Bohužel jsem dva šrouby pořádně nedotáhl a po zhruba 30 km jízdě se oba kvůli vibracím dvouválce vykroutily a zmizely někde v okolí Brna. Proto doporučuji pořádně dotahovat. Tímto bych chtěl poděkovat klukům z D Mota, autorizovaného dealera Ducati v Brně, za flexibilní pomoc.
Pár slov závěrem
Přestože se naháče Ducati Monster vyrábí poměrně dlouho, má stále co nabídnout. Své příznivce si najde v řadách začínajících bikerů, kteří mají na výběr z verzí 695 a S2R, stejně jako mezi zkušenými střelci, pro které je zde S2R 1000, S4R a S4R S. Ať už si vyberete jakéhokoliv Monstera, budete s přehledem přitahovat pozornost kolemjdoucích a na vyjížďkách moto-srazů se rozhodně neztratíte. Mezi klady patří nadčasový design, skvělé jízdní vlastnosti a značka Ducati.
Plusy a mínusy pro Ducati Monster S2R 1000
+ design
+ jízdní vlastnosti
+ hmotnost
+ spotřeba
- vibrující plexisklo
- brzdy
Technické informace
Technické údaje | Ducati Monster S2R 1000 |
Celkové rozměry | délka 2 105 mm / výška 1 222 mm |
Rozvor / výška sedla | 1 440 mm / 800 mm |
Motor, objem | 2válec do L, 992 cm3 |
Vrtání x zdvih | 94×71,5 mm |
Kompresní poměr | 10:1 |
Počet ventilů / chlazení | 4 / vzduch |
Výkon | 70 kW (95 k) v 8 000 ot./min |
Točivý moment | 94 Nm v 6 000 ot./min |
Převod / převodovka | řetěz / 6stupňová |
Rozměr a typ kol | 17palcová, litá |
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) | 120/70 ZR17, 180/55 ZR17 |
Brzdy vpředu | 2× kotouč 320 mm, 4pístek |
Brzdy vzadu | 1× kotouč 245 mm, 2pístek |
Rám | příhradový rám z ocelových trubek |
Přední vidlice | USD vidlice, průměr 43 mm, zdvih 130 mm |
Zadní odpružení | jednoram. kyvná vidlice, Monoshock |
Nádrž | 14 l |
Průměr. spotřeba v testu | 6,53 l na 100 km |
Suchá hmotnost | 178 kg |
Cena (červenec 2007) | 299 000 Kč |