Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp
Kawasaki Versys 650 vs. Honda XL700V Transalp
Dueltest - Legendární cestovní motocykl střední třídy, Honda Transalp, letos přijíždí v novém kabátku. Protivník v podobě Kawasaki Versys je na scéně teprve druhou sezónu, ale má velké ambice vybojovat ve své třídě pevné postavení.Letošní motorkářská sezóna je v plném proudu a řada bikerů s cestovatelskými ambicemi zvažuje, co pořídit za stroj s kvalitním motorem, dobrým podvozkem, komfortním posezem za řídítky a aby se dal projet i nějaký lehčí terén. Další požadavek: aby to nebyla „velká neobratná kráva“ a aby mě to nestálo tolik, co malé auto.
Všechny výše zmiňované požadavky splňuje testovaná dvojice motocyklů: Kawasaki Versys 650 a Honda XL700V Transalp.
Představení Kawasaki Versys 650
Nové cestovní enduro Kawasaki Versys je postaveno na bázi úspěšného modelu ER-6n. Název je složen ze dvou anglických slov VERsatile SYStem (univerzální systém) a už odtud je možné vytušit nasazení motocyklu: nabídnout zákazníkovi univerzální bike, který zvládne několik jízdních stylů a bude mu dobře v různých typech prostředí (město, okresky, dlouhé transfery, lesní cesta…)
Masce dominuje vypouklý světlomet ve tvaru hříbku a manuálně nastavitelné plexisklo pro usměrnění proudícího vzduchu nad řidiče. Prolis od světlometu navazuje na palivovou nádrž, pod kterou je řadový dvouválec o objemu 649 ccm. Kapalinou chlazený, čtyřdobý agregát má výkon 47 kW (64 k) v 8 000 ot./min a maximální točivý moment 61 Nm nastupuje v 6 800 otáčkách. Výfukový systém je podobně jako u verze ER-6n zakončen pod zadní kyvnou vidlicí a splňuje emisní normy Euro 3. Výkon je na zadní kolo přenášen pomocí šestistupňové převodovky a řetězu.
Podvozek má vpředu obrácenou, plně nastavitelnou vidlici s trubkami o průměru 41 mm, vzadu je kyvka s netradičně uchyceným tlumičem. Brzdový systém má ABS a vpředu dva profilované kotouče o průměru 300 mm, vzadu je jeden menší kotouč. O sportovním nasazení není pochyb, potvrzují to i 17palcová kola z lehkých slitin.
Suchá hmotnost Versyse je 181 kg. Zákazníci si budou moci zvolit ze tří barev: černé, zelené a modré a cena je 195 000 korun.
Představení Honda XL700V Transalp
Na loňských podzimních výstavách představila Honda tři velké novinky pro rok 2008. Vlajkové biky, supersportovní CBR1000RR Fireblade a naháče CB 1000R , které jsme vám popsali v dřívějších článcích, pojďme se podívat na all-road motocykl XL700V Transalp.
Jméno Transalp se v motocyklovém světě objevilo poprvé v roce 1987, kdy Honda představila model XL600V. Stroj prošel několika facelifty, ten poslední velký proběhl v roce 2000. I přestože motocykl neměl moderní design, zákazníci spíše sázeli na kvalitu zpracování a dostupnost náhradních dílů.
Novinka pro rok 2008 přijíždí ve zcela novém kabátku: na masce je kulatý světlomet, lépe řešené přední plexisklo odvádí více obtékajícího vzduchu mimo řidiče, masivnější boční kapotáž ve tvaru australského bumerangu lépe chrání kolena, pohodlnější sedlo oceníme při delších výletech a kryt motoru při jízdě mimo asfalt.
Pod kapotou je nový, kapalinou chlazený dvouválec o objemu 680 ccm. Agregát s přímým vstřikováním paliva disponuje výkonem 44,1 kW (60 k) v 7 750 ot/min, maximální točivý moment je rovných 60 Nm. Motorkář bude mít k dispozici pětistupňovou převodovku a ti pozorní už tuší, že Transalp má stejnou techniku, jako cestovní model NT700V Deauville. Rozdíl mezi dvojicí motocyklů je v sekundárním převodu, Transalp má řetěz, Deauville kardan.
Provozní hmotnost (kerb weight = hmotnost motocyklu včetně standardního vybavení, všech náplní a plné nádrže) je 214 kg. Nový Transalp se bude prodávat v barvách: zlatá, modrá, šedá a červená a cena v současné době je 189 900 Kč. V příplatkové výbavě nechybí doplňky určené především k cestování, jako jsou vyhřívané gripy, plastové kryty rukojetí, zavazadlový systém s dvojicí bočních kufrů a top-casem o objemu 45 l, tankvak, satelitní navigace s integrovaným systémem Bluetooth atd.
Jízdní dojmy: Kawasaki Versys 650
Téměř pokaždé, když testujeme stroj stojící mimo „čistokrevnou“ kategorii, jsem nakonec spíše zklamán, než příjemně překvapen. Obvykle za skvělým designem těchto univerzálních mašin velmi pokulhává motor nebo podvozek stroje, a proto si říkám, že za tohle bych své peníze nikdy nedal. U Versysu je ale všechno jinak.
Design Kawy sází na futuristické a neokoukané prvky, což je samozřejmě dobře, ale ne každému to hned sedne. Mne osobně vzhled stroje nikterak neoslnil, ale postupem času najednou vše začalo dávat smysl. Stroji dominuje velké přední světlo, které se dále v ladných křivkách propisuje do tvaru nádrže a celé přední masky. Zadní část je laděna spíše do sportovna a je zakončena světlem z LED. Kontrast mezi oběma částmi není naštěstí příliš výrazný a dává tušit, kam všude chce stroj zabrousit…
Poměrně úzká a vysoká stavba motorky napovídá, že jízdní poloha bude vhodná i na delší cestování, což podporuje malý větrný štítek (manuálně výškově nastavitelný) a od pohledu široké a prostorné sedlo.
Poloha za řídítky je cestovně vzpřímená, stupačky v ideální poloze, velký bílý otáčkoměr a LCD panel krásně čitelný, ovládací prvky přesně tam kde mají být, zkrátka vše na výbornou. Zmiňovaný štítek bezchybně pracuje až k hranici 160 km/h, poté se dostaví nepříjemné turbulence, které jezdce nutí zalehnout. Prostorné a měkké sedlo dodává jízdě na komfortu, stejně jako měkčí nastavení podvozku. Není ale třeba žádných obav, když říkám měkčí, myslím tím vlastně ideální vzhledem ke kvalitě našich cest.
Trubkový rám v kombinaci s odpružením zadního kola umístěný na pravé straně, motor či koncovka výfuku pochází od sestřičky ER-6, která je oproti Versysu ušita do sportovnějšího kabátku. Versys má nový podvozek, stejně jako všechny plasty či přístrojovou desku, ale i přesto je jasně cítit příslušnost k ředě Er-6. Soudě podle prvního pohledu, stojí před námi stroj určený na každodenní svezení do práce, odpolední řádění v oblíbených zatáčkách, či svezení na dlouhých výletech po krajině.
Podobných „univerzálních mašin od pohledu“ znám hromadu, ale bohužel ona všestrannost a použitelnost pak zmizela po pár ujetých kilometrech. Motor Versysu dobře znám z již zmíněné ER-6, kde mne maximálně příjemně překvapil. Proto jsem v tomto ohledu žádnou chybu nečekal. Řadový dvouválec se Kawě opravdu povedl. Neuvěřitelná chuť a síla motoru pod plynem letět hladce do otáček, mi vryje úsměv do tváře pokaždé, když dávám „full gas“, a to vše v doprovodu zuřivého chroptění koncovky výfuku… na šestpade prostě senzace! Při volnoběhu zní jako zahradní traktor (až mě to zprvu rozesmálo), ale stačí lehce pootočit plynem… a jsme opět na čistokrevné Kawě. Motor o výkonu 64 kobyl dokáže mašinu rozpohybovat silně a rychle už odspodu, kvalty řazené krátce za sebou tento dojem ještě umocňují. Po překročení hranice 8 000 otáček začne motor ztrácet dech a je lepší rychle řadit, než zbytečně čekat na zásah omezovače.
I při ostřejší jízdě na nerovném povrchu se Kawa nerozhoupe a vše pobere s ledovým klidem. Průjezd zatáčkami ji nečiní nejmenší problém i na špatných silnicích a dá se sní jet opravdu velmi sportovně. Pouze v pomalých a utažených zatáčkách malinko „padala na ucho“, ale i to se dá vychytat lehkým přidáním plynu. Brzdy jsou stejně jako zbytek stroje výborné. Osobně bych ocenil více síly a citlivosti, ale vzhledem k nasazení mašiny musím být nakonec spokojen.
Během našeho testu jsme s Versysem projeli téměř všemi kouty naší krásné země a musím uznat a zároveň vyseknout hlubokou poklonu výrobci, že není moc mašin, které by se hodily lépe na naše silnice a každodenní ježdění. Kromě toho Versys nabídne dostatek pohodlí na dlouhé cesty, stejně jako potenciál k sportovnímu odreagování v oblíbených zatáčkách. Dále tu máme jedinečný vzhled, nízkou cenu a ta úžasná zelená… není co řešit!
Jízdní dojmy: Honda Transalp
V dnešní době, kdy jednotlivé značky zbrojí s konkrétními modely jedna proti druhé, stojí tenhle stroj s dlouhým rodokmenem téměř mimo veškeré dění. Nehledejte žádné technické vychytávky, revoluční řešení nebo exkluzivní design. Tohle Transalp evidentně nemá a ani mít nechce. Jeho ambice tkví v něčem zcela jiném: pohodová jízda, bezpečné ovládání a jistota, s kterou řidiče provede všemi kouty světa.
Klasické řešení vzhledu motorky jen zlehka koketuje s moderními trendy a spíše čerpá z dobrého koncepčního řešení předešlých modelů, což je u motocyklu s takovou tradicí, jakou má Transalp, jen dobře.
Oválné přední světlo s čirou optikou působí v masce jako výrazný novotvar a ne každému se hned líbí. Boční plasty stále drží podobné křivky jako u staršího modelu, ale vše je dynamičtěji a moderněji přepsáno obdobně jako u podsedlových plastů a zadního světla. Co ale vypadá pořád stejně, je motor.
O tom, že poloha za řídítky je stejně pohodlná jako posezení v kancelářské židli ředitele banky není třeba pochybovat. Tradičně široké a měkké sedlo, vzpřímená jízdní poloha, řídítka perfektně padnoucí do ruky, co víc si ortodoxní cestovatel může přát. Jedna věc mě napadá… mohli udělat o kapánek silnější motor.
Slovo tradiční je i zde na místě, a to i v souvislosti se slabinou stroje, kterou je motor. Pár koní a krouťáku navíc sice dostal, především díky navýšení objemu, ale ta špetka ostrého koření mu stále chybí. „Pět rychlostí vysázím rychleji než bych chtěl a cesta utíká také pomaleji než bych chtěl“… opravdu hloupá nepřímá úměra, ale myslím na ni během jízdy celkem často. Jakmile se dostanu z „rychlejších“ cest někam do zatáček, na vše zapomínám a užívám si stoického klidu stroje a to i v relativně velkých náklonech. Nerovnosti našich silnic zvládá podvozek stroje s přehledem.
Podobně si stojí i při výletech mimo asfalt, kde bude skladba polních a lesních cest. Zde asi nejvíce oceníte hodný motor. Dávkování síly na zadní kolo je přesné a nemusíte se tak bát, že byste zadek utrhli v prvním zatáčce jeté pod plynem. Stačí ale pár větších nerovností jdoucí rychle po sobě a podvozek hned ukáže své limity. Proto se raději vracím zpět tam, kde má Transalp své místo… na zpevněné cesty.
Nejvíce radosti jsem si s tímto strojem užil překvapivě ve městě. Klidný motor, relativně měkký podvozek v kombinaci se skvělou ovladatelností a hbitostí jsou tou pravou kombinací na rychlé přesuny po ulicích a v městských kolonách. Vím, že to nebyl hlavní cíl výrobce, ale tady se Transalp cítí opravdu jako ve svém živlu. K dokonalosti určené pro dravý městský provoz postrádám pouze silnější přední brzdu. Velký odpor páčky vyžaduje použít někdy všechny prsty a přesto není brzdný efekt nikterak závratný. V dnešní době hodně podprůměrný výkon.
Novými majiteli Transalpa se tradičně nestanou milovníci sportovní jízdy a ani offroadový nadšenci, ale cestovně založení jezdci, kteří rádi jezdí na velké výlety, stejně jako denně do práce či na krátké vyjížďky po okolí. To vše velmi pohodlně, bezpečně, ve dvou a především tradičně spolehlivě!
Závěrečné shrnutí a konkurence
Ondra popsal vše podstatné, já jen připíšu pár krátkých poznámek: Versys je jednoznačně sportovnější, je zde vidět a cítit, že je zaměřen na mladší bikery, Transalp se svým klidným projevem jízdy spíše osloví střední vrstvu zákazníků, kteří se „už vyblbnuli“ a chtějí poznat kus světa ze sedla motorky. Výše zmíněné podtrhuje silnější motor a ostřejší brzdy u Kawy, naopak Honda má komfortnější posez a lepší doplňkovou výbavu na cestování.
Pro řadu bikerů je důležitým ukazatelem také spotřeba. S oběma motocykly jsme během testu najezdili téměř 1 000 km a v soutěži o nižší průměrnou spotřebu vítězí o fous Transalp (5,86 l na 100 km) před Versysem (5,97 l na 100 km). Když započítáme 20litrovou nádrž Transalpu (Versys má o litr menší), dostáváme se k teoretickému dojezdu 341 km u Hondy a 318 km u Kawasaki.
Srovnání s konkurencí – mezi cestovní endura střední třídy jistě patří i Ducati Multistrada 620, která se ale přestala vyrábět, určitě nesmím vynechat Suzuki V-Strom 650 (49 kW, 60 Nm, suchá hmotnost 194 kg, cena 179 900 Kč) a letošní novinka od Yamahy v této kategorii se jmenuje Teneré (36 kW, 57,5 Nm, suchá hmotnost 183 kg, cena 189 900 Kč). Z evropských protivníků bych jmenoval BMW F650GS (37 kW, 60 Nm, suchá hmotnost 175 kg, cena 211 600 Kč).
Technické informace
Technické údaje | Kawasaki Versys 650 | Honda XL700V Transalp |
Celkové rozměry | 2 125×1 315 mm (d x v) | 2 250×905×1 305 mm |
Rozvor / výška sedla | 1415 / 835 mm | 1515 / 841 mm |
Motor, objem | 4dobý řadový 2válec, 649 ccm | 4dobý 2válec do V, 680 ccm |
Vrtání x zdvih | 83×60 mm | 81×66 mm |
Kompresní poměr | 10,6:1 | 10:1 |
Počet ventilů / chlazení | 8 / kapalina | 8 / kapalina |
Výkon | 47 kW (64 k) v 8 000 ot./min | 41 kW (56 k) v 7 750 ot./min |
Točivý moment | 62 Nm v 6 800 ot./min | 60 Nm v 5 500 ot./min |
Převod / převodovka | řetěz / 6stupňová | řetěz / 5stupňová |
Rozměr a typ kol | 17palcová, litá | 17 a 19palcová, drátěná |
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) | 120/70 R17, 160/60 R17 | 100/90 R19, 130/80 R17 |
Brzdy vpředu | 2× kotouč 300 mm, 2pístek | 2× kotouč 256 mm, 2pístek |
Brzdy vzadu | 1× kotouč 220 mm, 1pístek | 1× kotouč 240 mm, 1pístek |
Rám | dvojitý páteřový ocelový | dvojitý páteřový ocelový |
Přední vidlice | USD vidlice, průměr 41 mm, zdvih 150 mm | teleskop. vidlice, průměr 41 mm |
Zadní odpružení | kyvná vidlice, centrální tlumič, zdvih 145 mm | kyvná vidlice, centrální tlumič Pro-link |
Nádrž | 19 l | 20 l |
Průměr. spotřeba v testu | 5,97 l na 100 km | 5,86 l na 100 km |
Suchá hmotnost | 181 kg | 214 kg (provozní hmotnost |
Základní cena (červenec 2008) | 195 000 Kč | 189 900 Kč |
Cena s ABS (červenec 2008) | 215 000 Kč | 207 900 Kč |
Kawasaki Versys 650 :
Honda XL 700V Transalp :
+ Oficiální Videa :
- Kawasaki Versys 650 :
- Honda XL700V Transalp :