KTM 990 Adventure ABS
KTM 990 Adventure ABS: SUV na dvou kolech
Představení KTM 990 Adventure
Oranžovo-černé enduro svými barvami vzbuzuje řadu emocí a díky své robustnosti se stává nepřehlédnutelným strojem v každé situaci. Vysoká a štíhlá stavba motocyklu, silné trubky přední vidlice a velké 21palcové kolo předesílají, jaké má Adventure ambice. Jednoduchá kapotáž s ostrými rysy, dvě víčka velké dělené nádrže, závodní stupačky a dlouhé sedlo napovídají, že půjde o stroj na všechny možné typy cest. Téměř kolmý přední štítek umocňuje dojem z jeho velikosti. Již pří letmém pohledu budí motocykl obdiv i respekt. Jednoduchost a precizní zpracování pomáhají mašině dotvářet její drsný vzhled. Nehledejte žádné velké výstřelky či finesy, vše je podřízeno především funkčnosti.
Adventure má plno krásných detailů, trojúhelníkové blinkry budí dojem skrytého čertíka, dvojice koncovek výfukového potrubí připomínají armádní artilerii a vertikálně postavené přední světlo s vyboulenou optikou okomentovala přítelkyně slovy: „To enduro vypadá jak Kyklop z řeckých bájí…“
Cestovní enduro 990 Adventure navazuje na výbornou pověst předcházejícího modelu LC8 Adventure, kde byl agregát o objemu 942 cm3. Novější model má pod kapotáží pohonnou jednotku původem ze silničního motocyklu KTM SuperDuke o objemu 999 cm3, která má mimo jiné přímé vstřikování paliva a oproti předchozímu motoru bez problémů splňuje emisní normu Euro 3. Čtyřtaktní, kapalinou chlazený vidlicový dvouválec má výkon 72 kW (98 k) v 8 500 ot/min a maximální točivý moment 95 Nm nastupuje v 6 500 ot. Osy válců svírají úhel 75 stupňů a díky své koncepci dává tušit, že potáhne pěkně odspodu. Síla agregátu se přenášena na zadní kolo pomocí šestistupňové převodovky a řetězu.
Adventure v řadě testů porazil nejednu ikonu kategorie cestovních endur a v současné době je mezi elitou. K těmto výsledkům, ale i k vyšší pořizovací ceně, pomohly špičkové komponenty, jako je podvozek z chrom-molybdenového mřížkového rámu z trubek a odpružení White Power, které má vpředu obrácenou vidlici s průměrem trubek 48 mm a vzadu je kyvná vidlice s centrální tlumící jednotkou. Nesmíme ani zapomenout na brzdový systém od společnosti Brembo s dvojicí kotoučů o průměru 300 mm, vzadu je menší kotouč.
Na vrcholu nádrže je praktická malá úložná schránka na doklady, popř. peněženku, mobil a další drobnosti. Pod víkem schránky je i pojistková skříň, oceňujeme přístupnost a praktické řešení. Palubní deska má velký analogový otáčkoměr a digitální multifunkční display s tachometrem, hodinami, celkovým počtem kilometrů, dvěma denními počítadly vzdálenosti (trip A/B) a ukazatelem teploty chladící kapaliny motoru. Malý žlutý trojúhelníček je tlačítko pro deaktivaci systému ABS a na pravě straně přístrojové desky je zdířka na 6V (např. na zapojení navigace).
Jízdní dojmy
Letošní model je vybaven novým přepracovaným sedlem, snížila se také jeho výška, což ocení jezdci menších postav. Jízdní poloha je vzpřímená, široká řídítka jsou umístěna v optimální výšce, stejně jako stupačky. Páčky spojky a brzdy jsou nastavitelné, takže si každý najde tu svoji optimální polohu za řidítky. Pochválit musím i velká kulatá zpětná zrcátka, ve kterých bylo díky velké rozteči vidět téměř vše za mými zády i v rychlostech kolem 130 km/h.
Elektrický startér nahodí litrový dvouválec a „probuzený obr“ se začíná rozehřívat. Z výfuků vyletí basové staccato, motor bez prodlení reaguje na každé lehké pootočení plynu a ručička otáčkoměru svižně stoupá. Elektronicky řízené vstřikování paliva od firmy Keihin funguje opravdu výborně. Po překročení hranice 5 000 otáček se žene stroj kupředu brutální silou. Velký točivý moment a široké spektrum otáček vás nenutí tak často řadit, Adventure by při dodržování rychlostních limitů v ČR mohl mít klidně jen čtyři rychlosti. Především šestý rychlostní stupeň je dobrý na dálnici, při rychlosti 130 km/h motor točí pouhých 4 700 ot/min.
Na rozbitých silnicích na většině okresek jsem velmi ocenil vysoký zdvih přední vidlice a díry v asfaltu, které dovádí řidiče silničních motorek k šílenství, jsem téměř necítil a užíval si komfortního svezení. Na dálnicích, tedy především na těch českých, je Adventure výborným společníkem a s nepřesnými spoji betonových segmentů se vypořádává s nadhledem anglického aristokrata. Bohužel jsem zažil i cestování v dešti, což na náladě nepřidá.
Asi vás překvapí, že cesta v dešti na enduru 990 Adventure nebyla utrpením. Zatím co jsem si to šupajdil levým pruhem D2 z Bratislavy do Brna a předjížděl jedno auto za druhým, přední štít při rychlosti cca 130 km/h buď pobral nebo alespoň rozptýlil velké množství vody mimo mne. A plastové kryty rukojetí rozrážely padající vodu, takže mi nebyla zima na prsty. Přední úzké kolo navíc dostatečně rozřezávalo vodu na silnici. Suma sumárum: nadšen jsem nebyl (v dešti asi nebude žádný jezdec po více než hodině v sedle jásat), ale kdybych měl jet dvakrát tak delší trasu za mokra, nevadilo by mi to.
Vzhledem k profilu trati jsme mimo asfaltky zamířili zcela výjimečně. Cestovní obutí motorky bez špuntů (drapáků) na mokré trávě či hlíně vyžaduje pekelné soustředění, protože plně naložený stroj s více než 250 kg vaše podklouznutí odmění tím, že si lehne na bok jedna dvě. Při neuváženém přidání plynu se okamžitě začíná protáčet zadní kolo, což profíkům umožňuje provádět dlouhé drifty, ale nezkušeným bikerům přináší krušné chvilky.
Brzdový systém Brembo nikdy nezklamal. Páčka sice měla měkčí nástup, ale šlo spíše o zvyk, protože v případech tvrdšího brzdění dvoupístkové třmeny na dvojici předních kotoučů nikdy nezaváhaly. My měli na test Adventure se systémem ABS. Na suchu se s funkcí tohoto „elektronického pomocníčka“ setkáte především na zadní ose, když se hmotnost při brzdění navalí na předek a odlehčené zadní kolo by šlo do smyku mnohem snáze. ABS se dá deaktivovat podržením trojúhelníkového tlačítka na palubní desce. Vypnutí poznáte, že žlutá kontrolka pod tlačítkem začne blikat. V praxi máme vyzkoušené, že bez ABS na suchu při rychlosti 100 km/h je brzdná dráha zhruba o 4 m kratší, ale za deště jsou brzdy s ABS k nezaplacení, protože při prudším chycení přední páčky se přední (popř. i zadní) kolo nezablokuje a tím eliminuje se podklouznutí předního kola (nebo smyk zadního kola).
Podvozek se pyšní nápisy White Power, je plně nastavitelný a můžete si být jistí, že snese opravdu hodně. Na silnici se chová výborně, stejně jako při jízdě v terénu, kde své limity odkryje dříve silniční pneumatika, než odpružení stroje. Při změně zatížení stroje (spolujezdec, plné cestovní kufry) můžete jednoduchým otočením kolečka přitvrdit zadní tlumící jednotku, skočit do sedla a dál vesele polykat kilometry.
Při jízdě ve dvou neprojevoval stroj tendence ke změně chování, ovladatelnost zůstala nadále perfektní. Prostoru má spolujezdec dost, stejně jako pohodlí. Přítelkyně ocenila komfortní sedlo a vzpřímenou pozici, protože prý mohla sledovat okolní krajinu. Navzdory blízkosti madel a koncovek výfuku si myslím, že nehrozí nějaké zvýšené nebezpečí popálení. Jistě bych ocenil jiný tvar madel a větší průměr trubek. Při současném provedení ruce při prudké akceleraci prokluzují a nezbývá, než se přidržet šíleného řidiče a důrazně mu naznačit, že by mohl ubrat plyn.
Testovací motocykl byl předem domluven na cestu do Alp a proto byl vybaven třemi kufry: vrchní Topcase 42 l (7 750 Kč + vnitřní brašna stojí 999 Kč) a boční kufry 2× 32 l (20 688 Kč). Bohužel jsem nenašel, zda uvedené ceny jsou včetně konstrukce držáků na zavazadla. Všechny tři kufry byly z velmi tvrdého a pevného plastu, do kterým nikdy nenatekla ani kapka, a to jsem jel ve vydatném dešti hned dvakrát, déle než hodinu. Dvojice bočních zavazadel měla navíc duté stěny a do každého jste mohli nalít až 3 l vody, horní kufr jsem dostal i s originální vnitřní taškou. Manipulace se zavazadly byla extrémně jednoduchá, protože kufry měly na vnitřní straně obdélníkový profil, který přesně zapadl do trubkového držáku a jednoduchou uzamykatelnou pojistkou se daný kufr zajistil.
Závěr, spotřeba, konkurence, plusy a mínusy
Během celého testu jsem s 990 Adventure najezdil přes 1 500 km, většinu trasy navíc s plnými kufry. Průměrná spotřeba paliva byla příjemných 6,45 l naturalu 95 na 100 km, což s nádrží o objemu 22 litrů nabízí teoretický dojezd kolem 340 km. Při rovnoměrné rychlosti si Adventure vzal 5,92 l / 100 km. Naopak při ostré jízdě ve vysokohorských utažených zatáčkách nebyl problém spálit 7,55 litrů na sto kilometrů. Spotřeba u Adventure mě příjemně překvapila, protože stejný motor u KTM 990 SuperDuke R, jen naladěn na vyšší výkon, měl během týdenního testu o 2,3 l vyšší průměrnou spotřebu.
KTM si za motocykl 990 Adventure účtuje 369 tis. korun. Když byste si chtěli koupit více offroadovou verzi Adventure S, kde je malinko jiné odpružení, užší a vyšší sedlo a pár dalších doplňků, stálo by vás to stejně, 369 000 Kč. V kategorii velkých cestovních endur je pro KTM 990 Adventure (dvouválec do V, osy válců svírají 75 stupňů, 72 kW, 369 tis. Kč) pár konkurentů: klasika v podobě BMW R1200GS (plochý dvouválec = tzv. boxer, 74 kW, 343 300 Kč), dále sem zapadá Honda XL1000V Varadero (dvouválec do L, 90 stupňů, 69 kW, 279 900 Kč) a vzdáleně i např.Triumph 1050 Tiger (řadový tříválec, 84,5 kW, 319 000 Kč).
Plusy a mínusy pro KTM 990 Adventure+ univerzálnost a praktičnost
+ spotřeba
+ zátah od spodních otáček
+ cestování ve dvou
- vyšší pořizovací cena
Technické informace
Technické údaje | KTM 990 Adventure |
Rozvor / výška sedla | 1 570 mm / 860 mm |
Motor, objem | 4dobý vidlicový 2válec, 999 cm3 |
Vrtání x zdvih | 101×62,4 mm |
Kompresní poměr | 11,5:1 |
Počet ventilů / chlazení | 8 / kapalina |
Výkon | 72 kW (98 k) v 8 500 ot./min |
Točivý moment | 95 Nm v 6 500 ot./min |
Převod / převodovka | řetěz / 6stupňová |
Rozměr a typ kol | 21“ vpředu a 17“ vzadu, drátěná |
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) | 120/70 ZR17, 190/50 ZR17 |
Brzdy vpředu | 2× kotouč 300 mm, 2pístek |
Brzdy vzadu | 1× kotouč 240 mm, 1pístek |
Rám | Chrom-molybdenový-mřížkový, trubkový rám |
Přední vidlice | USD vidlice, průměr 48 mm, zdvih 210 mm |
Zadní odpružení | kyvná vidlice, centrální tlumič, zdvih 210 mm |
Nádrž | 22 l |
Průměr. spotřeba v testu | 6,45 l na 100 km |
Suchá hmotnost | 199 kg |
Cena (srpen 2007) | 369 000 Kč |