KTM 990 SuperDuke R
KTM 990 SuperDuke R: Ready to Race
KTM připravilo pro milovníky streetfighterů a silných naháčů na letošní sezónu opravdovou lahůdku: ostrou verzi SuperDuka s označením R. Změn oproti základnímu modelu je víc než dost a otázka zní: Jste připraveni závodit?To, že společnost KTM umí skládat endura a crossové motorky, ví každý. Ale KTM si brousí zuby i v jiných segmentech motocyklového trhu a příchod litrového naháče Superduke je toho jen důkazem. Streetfighter 990 SuperDuke před pár lety při světové premiéře doslova šokoval motocyklový svět. Základem se stal modernizovaný motor LC8, který má díky zvětšenému objemu na 999 cm3 a elektronicky řízenému přímému vstřikování paliva výkon 88 kW (120 k). SuperDuke zboural všechny konvence a jde vlastní designovou cestou, což je jen dobře.
Na loňské mezinárodní výstavě EICMA v italském Miláně byl představen přepracovaný SuperDuke ve verzi R. Písmeno R v tomto případě zmanená bezesporu Race (závod). Změn oproti základní verzi je hned několik, pojďme se na ně podívat.
Představení KTM 990 SuperDuke R
KTM u svých strojů sází na ostrý střih a agresivní design. Nová přepracovaná verze R modelu Superduke budiž důkazem. Velmi ostré rysy a dynamické křivky procházejí strojem od přední masky až po špici podsedlového plastu. Oranžový příhradový rám ostře kontrastuje s matným černým lakováním stroje. Minimalistická verze sedadla decentně a plynně přechází v podsedlový plast s integrovaným zadním světlem.
Přední maska doznala pro letošní rok několik drobných změn výrazně přispívajících k jejímu zatraktivnění. Přibylo několik ostrých hran, ubylo opticky na mohutnosti, dále je v ní zasazena nová palubní deska rovněž lahodící oku více, než oranžový „Gameboy“ u loňských modelů KTM. Decentní změny jsou i na boční kapotáži, která přispívá k lepšímu přísunu vzduchu do chladiče. Hlavní optické rozdíly, podle kterých poznáte verzi R od základního SuperDuka, jsou: jednodílné sedlo, absence stupaček pro spolujezdce a tlumič řízení.
Srdcem tohoto bojovníka je starý známý čtyřtaktní dvouválec do V o objemu 999 cm3. Agregát LC8 se poprvé objevil v cestovním enduru Adventure, ale po faceliftu přešlo Adventure také na inovovanou pohonnou jednotku s přímým vstřikováním. Původní LC8 s objemem 942 cm3 a karburátory tak zůstal už jen v modelu 950 Supermoto a 950 Supermoto R, ale i tyto stroje dostanou příští rok „stříkačku“.
Kdo čekal, že KTM 990 SuperDuke R bude silnější, než standardní verze, bude zklamán. Výkon 88 kW (129 k) v 9 000 ot./min a točivý moment 100 Nm v 7 000 otáčkách jsou stejné. Bohužel i převodové poměry 6stupňové převodovky jsou stejné, takže verze R není při stejném výkonu dravější. Kde jsou technické změny: přední vidlice u SDR má o stupeň jiný úhel sklonu a dráha zdvihu je o 10 mm delší, sedlo je 15 mm vyšší, tlumiče jsou tvrdší a nemají tolik stupňů nastavení.
Pozice za řídítky a palubka
Při usednutí do sedla SuperDuka R téměř okamžitě cítím rozdíl oproti základní verzi. SDR má malé a velmi tvrdé sedlo, které jsem proklínal po prvních pěti kilometrech celou cestu z Bratislavy až do Brna. Nicméně na konci týdenního testu se mi zadní partie už oseděly na správných místech a jízda přes 100 km už proběhla celkem v pohodě. Takže na ultimativní sedlo SuperDuka R si musíte zvyknout.
Díky vyššímu sedlu jsem byl malinko více předkloněn a pozice za řídítky je sportovnější než u základní verze. I přes svoji výšku 191 cm jsem se na motorce cítil pohodlně, stupačky i řídítka byly na správném místě. Mile mě překvapila nová přístrojová deska, která má moderní střih a poskytuje mnohem více informací než předchozí verze. Palubce dominuje kulatý analogový otáčkoměr, který má zleva ovládací tlačítka a napravo je digitální displej. Základní údaje jsou: ukazatel rychlosti a teploty chladící kapaliny a hodiny. Tripmaster 1 můžete přehazovat za trip 2, celkové ujeté kilometry a teplotu vzduchu.
Dva jezdci a jejich jízdní dojmy
Ondřej Helešic: „Vysoká a úzká stavba stroje může u menších postav vzbudit respekt ještě před jeho osedláním. Vyšší stavba stroje při manévrování nijak zvlášť neomezuje, mnohem více je limitující velmi malý rejd řízení. Velmi tvrdé sedlo, široká řídítka a vysoko umístěné stupačky dávají stroji osobitý charakter. Palubní ukazatele jsou dobře čitelné, všechny ovládací prvky správně rozmístěné, zkrátka vše ok. Celkově výborný dojem kazí drobnosti v podobě špatně provedených dílčích částí. Podsedlový plast a sedlo samotné se vzájemně po sobě pohybují a špatně kryjí, i přes zamčený zámek by asi nebyl problém sedlo „odtrhnout“ z úchytů. Rovněž sváry na výfukovém potrubí nepůsobí zrovna filigránsky a zasloužili by trochu preciznějšího opracování. Jde jen ale o můj subjektivní názor, znám spoustu lidí, kteří to naopak na takovémto typu stroje považují za „majstrštyk…“.“
„Nastartováním se SuperDuke R roztančí v rytmu dvouválcové melodie za doprovodu dvou basujících koncovek výfuků umístěnými pod sedlem. Hlasité cvaknutí zařazené rychlosti, pak už jen spojka a plný plyn… “Noó, tak to je šupec!“ říkám si a vyděšené pohledy pěšáku, čekající na autobus, mě v tom jen utvrzují. Mohutný zátah motoru, skvělý podvozek a ostré brzdy mi ihned zvedají sebevědomí. Rázem se cítím jako král silnic.“
„Jediné, co mi lehce narušovalo silniční radovánky, byl zvláštní posez s kombinací s vysokou a úzkou stavbou stroje. V zatáčkách jsem neustále hledal optimální způsob vedení. Nakonec mi jako nejjednodušší a zároveň nejefektivnější mi přišlo nechat se vést strojem a kašlal na styl. Model R je standardně vybaven tlumičem řízení, který jsem ocenil téměř při každém silném vylétnutí ze zatáčky či prudké akceleraci. Během jeho testování mi nejměkčí poloha jasně ukázala, že bez něj by jezdec zažíval velmi krušné chvilky i při průletu dálnicí, natož pak v ostrých výjezdech ze zatáčky.“
„K podvozku stroje nelze říci nic negativního.Velká škála nastavení uspokojí každého na většině silničních povrchů, stačí si jen chvíli hledat to optimální nastavení. Závěr: Superduke R je tím pravým strojem na generovaní zábavy jak na silnicích v běžném provozu, tak i na okruhu. Absence zázemí pro spolujezdce předurčuje stroj k nespoutaným radovánkám určeným pro sólisty, kteří nechtějí být omezováni „zbytečným závažím“ a čistý adrenalin nasávají plnými doušky.“
Aleš Kárný: „Už tradičně použiji pro prvotní dojem z testované motorky jediné slovo, tentokrát to bude „zábava“. KTM 990 SuperDuke R jí nabízí takovou porci, že nevíte, jestli jezdit víc po zadním, po předním, nebo po obou pěkně na hraně pneumatik. SDR mě překvapil velmi tvrdým pérováním, což může být pro někoho nepříjemné, já to však bral jako přednost a musím říct, že díky tomu se motorka vodí perfektně v zatáčkách a drží stopu jako přibitá.“
„Velmi tvrdé je i sedlo. Z pohledu přesedání ze strany na stranu při rychlých překlápěčkách značka ideál, pro delší cestu však naprosto nevhodné. Jenže to asi inženýři u KTM na mysli neměli, když tohle „eRko“ navrhovali. Poloha těla při jízdě je výborná, všechno padne hezky do ruky a tak vyrážím. Reakce na plyn je okamžitá, stačí trošku prudší pootočení a už koukám do nebe. Díky perfektnímu podvozku se wheelie nádherně balancuje a tak není problém pokračovat ve svíčce jak dlouho chcete. I brzdy jsou perfektní, reakce je dokonalá a brzdný účinek skvělý. Trošku hůř se mě při zastavení hledal neutrál, ale to je tak asi jediná vada, kterou bych eRku vytknul.“
„Je to perfektní náčiní pro volný čas, skvělá výrobna adrenalinu a výborný společník pro kaskadérské kousky někde na letišti. Rozhodně se netřeba bát ani dubských zatáček či buchlováků, protože v zatáčkách se tahle motorka chová jako supersport a můžete se na ni spolehnou v jakémkoliv náklonu. Jako jedinou motorku v garáži bych ji asi nechtěl, ale vedle něčeho na cestování si tohoto ostRého Duka dovedu představit.“
Mini-srovnání: 990 SuperDuke R vs. 950 Supermoto R
KTM připravilo pro letošní sezónu dvě „eRka“, a to pro naháče 990 SuperDuke a motarda 950 Supermoto. Oba motocykly jsem měl možnost otestovat během dvou po sobě jdoucích týdnů a nabídnu vám malé srovnání: obecně si říká, že pohonným jednotkám s přímým vstřikováním chybí jemnost, ale Supermoto v sobě absolutně zapřelo dvojici karburátorů Keihin, protože mi přišlo dravější, ale i více trhavější. Novější agregát LC8 v SuperDuku měl plynulejší chod.
Obě motorky jsou velmi podobné v nástupu výkonu od nízkých otáček a brutální síle, která bikera žene dopředu. Supermoto mi kvůli vyššímu zdvihu pružin nesedlo tak dobře, jako tvrdý a přesný podvozek SuperDuka, který reagoval absolutně přesně na každý pokyn. Také jistá rozevlátost ve vyšších rychlostech a absence tlumiče řízení u motardu jen vyzdvihuje v mých očích model SuperDuke R.
Oba motocykly jsou určené spíše pro zábavu a odreagování se od běžného stereotypu. Na Supermotu sice může jet spolujezdec, ale jak jsem psal v testu tohoto stroje, teplo z dvojice výfukových koncovek je tak velké, že nedoporučuji delší trasy než je dojezd s „roštěnkou“ k nejbližšímu koupališti. V porovnání obou R-verzí u mne vyhrál 990 SuperDuke R.
Závěr, plusy a mínusy
Kde má SuperDuke R rezervy, je bezesporu spotřeba. Během testu si SDR průměrně vzal těžko uvěřitelných 8,89 l naturalu 95 na 100 km, což je zatím absolutně nejvíc, co jsem kdy testoval. Při rovnovážné rychlosti na dálnici spotřeba klesla na 8,3 l / 100 km, naopak při ostré jízdě se spálilo 9,53 l na 100 km.
Jízda na KTM 990 SuperDuke R ale není o spotřebě, nýbrž o dojmech a zážitcích. Jak psali testmani: je to perfektní náčiní pro volný čas, skvělá výrobna adrenalinu a výborný společník pro kaskadérské kousky někde na letišti. Superduke R je tím pravým strojem na generovaní zábavy jak na silnicích v běžném provozu, tak i na okruhu.
Plusy a mínusy pro KTM 990 SuperDuke R
+ zátah motoru v celém spektru otáček
+ neotřelý vzhled
+ exkluzivita
+ nová přístrojová deska
- spotřeba
- cena
Technické informace
Technické údaje | KTM 990 SuperDuke R |
Celkové rozměry | nz |
Rozvor / výška sedla | 1 450 mm / 865 mm |
Motor, objem | 4taktní 2válec do V, 999 cm3 |
Vrtání x zdvih | 101×62,4 mm |
Kompresní poměr | 11,5:1 |
Počet ventilů / chlazení | 8 / kapalina |
Výkon | 88 kW (120 k) v 9 000 ot./min |
Točivý moment | 100 Nm v 7 000 ot./min |
Převod / převodovka | řetěz / 6stupňová |
Rozměr a typ kol | 17palcová, litá |
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) | 120/70 ZR17, 180/55 ZR17 |
Brzdy vpředu | 2× kotouč 320 mm, 4píst. třmeny, radiální |
Brzdy vzadu | 1× kotouč 240 mm, 1píst. třmen |
Rám | příhradový rám, chrom-molybden, ocel |
Přední vidlice | USD vidlice, průměr 48 mm |
Zadní odpružení | kyvná vidlice, centrální tlumič |
Nádrž | 18,5 l |
Průměr. spotřeba v testu | 8,89 l na 100 km |
Suchá hmotnost | 186 kg (s náplněmi a bez paliva) |
Cena (červen 2007) | 390 000 Kč |