Jdi na obsah Jdi na menu
 


Malaguti Phantom MAX 200

3. 4. 2008

Malaguti Phantom MAX 200: ideální střední třída skútrů


Phantom MAX má na první pohled velmi slušivý design, ale vzhled není vše. Během testu jsme odhalili i nějaké skryté nedostatky. Budou převažovat nad klady skútru střední třídy? Věřte, že určitě ne. Důvod najdete v článku.

Představení Malaguti Phantom Max 200

Malaguti pod označením Phantom Max v současné době vyrábí stopětadvacítku a čtvrtlitr. Testovaný dvoustovkový skútr předcházel současnému modelu Phantom Max 250. Všechny verze mají stejnou kapotáž a liší se především v pohonné jednotce.

Při pohledu na Phantoma zepředu vám ani nepřijde, že vidíte motocykl o kubatuře vyšší, než 125 ccm. Zajímavě provedená maska vytváří falešný blatník, nad hrotem jsou dva světlomety, které jsou na bocích doplněny blinkry. Celý předek je zakončen řídítky, kterým vévodí profilovaná kaplička přístrojové desky.

Phantom Max z profilu jasně dává najevo, že patří do vyšší ligy než jsou ubzučené padesátky. Mohutná záď má na hřbetě krásně tvarované sedlo, které zve řidiče k projížďce. Propracované zádi dominují dva kulaté světlomety a masivní koncovka výfuku. Vedle ostrých linií podtrhují moderní sportovní vzhled i pětipaprskové disky s pneumatikami 130/70 R13 vpředu a 140/60 R13 vzadu.

Phantoma pohání čtyřtaktní, kapalinou chlazený jednoválec o objemu 198 ccm, který produkuje dost slušný výkon 15 kW (20 k) v 9 000 ot. Maximální točivý moment 17 Nm v 7 000 ot/min. zajišťuje dostatečnou pružnost. Skútr se neliší od ostatních, sílu motoru na zadní kolo přenáší přes odstředivou spojku a variátor. Podvozek má v předu hydraulickou vidlici o průměru 33 mm, vzadu jsou na bocích kyvky dva tlumiče s vinutými pružinami. Brzdový systém je poskládán z jednoho kotouče o průměru 220 mm vpředu i vzadu.

Jízdní dojmy

Sedlo stejně dobře jak vypadá, se na něm i sedí. Má správný tvar a je tak akorát měkké. Přístrojová deska z dálky vypadá výborně, ale při bližším zkoumání působí plastové obroučky a imitace karbonu levným dojmem. Škoda toho, protože přístroje ukazují řadu nadstandardních informací, jako je např. venkovní teplota, otáčky motoru, hodiny, celkový počet kilometrů nebo denní kilometry (funkce trip). Dva boční analogové budíky měly na starost informovat řidiče o stavu paliva v nádrži a teplotě chladící kapaliny.

Když jsem si bral Malaguti na test, předpokládal jsem, že budu mít nějaký prostor za řídítky a naštěstí mě Phantom Max nezklamal. Při jízdě jsem se cítil pohodlně a nemusel jsem hrbit, jako při testování některých menších padesátek. Po nastartování se ozvalo typické vrnění čtyřtaktního motoru, které se prohloubilo, když se přidal plyn. Větší skútr na otočení pravé rukojeti reagoval standardně, menší prodleva, než se všechny komponenty poskládaly do záběru a pak frrr… Výlet do světa.

Phantom Max 200 neměl problém se rozjet 135 km/h (tacho) a ve dvou jsme si to na rovince svištěli přes 120 km/h. Skútr měl dobrý zátah ve všech rychlostech, i třeba ve stovce byla cítit akcelerace. Podvozek měl ideální tuhost, v zatáčkách dobře držel stopu a při přejezdu díry v asfaltu nebo jiných nerovností hodně tlumil rázy do řídítek. S brzdami nikdy nebyl problém, kotouč vzadu je u skútrů velké plus.

Jak jsem si pochvaloval jízdu za řídítky, z jízdy ve dvou jsem už nadšen nebyl. Spolujezdec má mizerné stupačky, musí vytočit nohu, aby se špičkou opřel. Menší sedlo druhému členu posádky stačí, jen na delší trasy mohlo být měkčí, a boční madla jsou dobrá akorát při brzdném manévru. Při akceleraci je lepší se jednou rukou přidržet řidiče nebo se hodně předklonit. Další body dolů ztrácí Phantom za úložný prostor, kam se sice vejdou dvě otevřené přilby, ale ani jedna zavřená. Na druhou stranu, pokud máte otevřenou přilbu, tak vedle ní se vleze i piknikový košík a hurá na výlet.

Zkušenosti majitele servisu Scootland.cz: Phantom Max 200 je osazený motorem Piaggio 200 ccm, který je taktéž použitý v oblíbené Gileře Runner. Vyniká poměrně vysokým výkonem 20 koní, což je obvyklé spíše u objemu 250 ccm. Nevýhodou je nepatrně vyšší spotřeba, která se při svižnější jízdě bez problémů dostane k 5 litrům na 100 km. Na tento motor je dostatek tuningových i náhradních dílů. Doporučoval bych jej osadit variátorem Malossi Multivar v ceně 4400 Kč, který znatelně nakopne už tak dost svižný skútr. Odměnou za investici bude lepší pružnost a zrychlení.

Závěrečné shrnutí, plusy a mínusy

Skútry značky Malaguti se začínají čím dál častěji objevovat v běžném provozu, jedním z nich je i model Phantom Max. Testovaná dvoustovka má z velké části shodné šasi se současným silnějším čtvrtlitrem, kde sází na moderně střižený design. Motor má dostatek výkonu na delší výlety mimo město, pokud nemáte chatu na druhé straně republiky, zkuste si tam zajet na víkend. Je to malý-velký skútr, pány nadchne motorem, dámy okouzlí svou image.

Plusy pro Malaguti Phantom MAX 200

  • moderní design
  • pohodlí při jízdě
  • motor

Mínusy

  • do úložného prostoru se neschová uzavřená přilba
  • madla a stupačky pro spolujezdce
  • plastové obroučky budíků na přístrojové desce

Technické informace

Technické údaje Malaguti Phantom Max 200
Celkové rozměry 1 980×760×790 mm
Rozvor / výška sedla 1 410 mm / nz
Motor, objem 4dobý jednoválec, 198 ccm
Počet ventilů / chlazení 4 / kapalina
Výkon 15 kW (20 k) / 9 000 ot.
Točivý moment 17 Nm / 7 000 ot.
Převodovka variátor
Kola (vpředu/vzadu) 130/70 R13, 140/60 R13
Brzdy (vpředu/vzadu) kotouč 220 mm / kotouč 220 mm
Přední vidlice teleskopická vidlice
Zadní odpružení kyvná vidlice, dvojitý tlumič
Nádrž 9 l
Suchá hmotnost 135 kg

http://katalog-motocyklov.sk/img-mini/malaguti-phantom-max-250-1.jpg
http://katalog-motocyklu.cz/img-mini/malaguti-phantom-max-125-1.jpg