Jdi na obsah Jdi na menu
 


Piaggio Vespa ET4

23. 1. 2008

Piaggio Vespa ET4 125: italská klasika

Piaggio Vespa dobře klame tělem, pod klasickými tvary skútru z let dávno minulých se ukrývá moderní technika. Jednoválec s objemem 125 ccm má výkon 7 kW. Jaké dojmy v nás zanechala italská klasika?

Jaké je Piaggio Vespa ET4

Název „Vespa“, kterým se tento stroj pyšní, vznikl již v roce 1946, kdy bylo v Oddělení patentů a vynálezů Ministerstva průmyslu ve Florencii zaregistrováno jednostopé vozidlo se zakrytou mechanickou částí a blatníky. Tímto rokem odstartovala velice úspěšná éra strojů, které se postupem času začaly vyrábět postupně v Německu, Anglii i Francii. Celkem se za dobu své existence prodalo více než 16 milionů těchto skútrů po celém světě.

Na začátku výroby uviděl Enrico Piaggio prototyp tehdejšího modelu MP6 a prohlásil: „Sembra una vespa“, což v překladu znamená: „vypadá jako vosa“. Právě tento vosí design zůstal Vespě dodnes a zachycuje charakteristické prvky, jako je např. oválné přední světlo, úzké ale komfortní sedlo a v neposlední řadě široké zadní blatníky.

Současný model ET4, což je prozatím poslední vyráběný model, má již moderní, vzduchem chlazený čtyřtaktní motor o obsahu 125 cm3, který má výkon 7 kW při 7 700 ot/min. a točivý moment 4,9 Nm v 5 850 ot/min. O přívod paliva se stará karburátor, který při dobrém seřízení zajišťuje výbornou spotřebu tohoto městského žihadla. Přenos hnací síly na zadní kolo o rozměrech 120/70 R10 má na starosti klasický variátor. Na předním kole o rozměrech 100/80 R10 najdete kotoučovou brzdu o průměru 200 mm, vzadu je buben s průměrem 110 mm. Celkové rozměry Vespy jsou 1 780×710×1 100 mm a suchá hmotnost 101 kg.

Ještě před usednutím za řidítka je potřeba zmínit úložný prostor pod sedlem, do kterého bez problému schováte integrální přilbu, a zadní nosič, kam můžete upevnit např. menší nákup. Velice praktické přihrádky jsou také před nohama řidiče, do kterých mimo jiné perfektně zapadnou dva velké nápojové kelímky s víčkem. Přihrádka pod řídítky se otevírá jednoduchým stiskem klíče v zapalování, ale stalo se mi, že jsem si párkrát při startování nechtěně přitlačil na klíč a během jízdy se mi víko od přihrádky vyklopilo na nohy. V momentě, když jsem usedl za řidítka, uchvátila mne přehledná a elegantní přístrojová deska, na které jsem našel všechny potřebné údaje: od ukazatele stavu paliva, přes tachometr, až po kontrolky blinkrů, světel, oleje atd…

Sedám na Vespu a startuji. Po chvilce přemlouvání studeného motoru přichází odměna v podobě lahodného „drmlání“ jednoválcového čtyřtaktu. Pomalu vyrážím a již při prvním přidání plynu zjišťuji jednu velkou negativní vlastnost, kterou je „přehmaťák“. V praxi to znamená, že nejde otočit plný plyn bez posunutí ruky na řidítku. Velice brzy si zvykám a začínám se soustředit na další jízdní vlastnosti. Mezi příjemné vlastnosti bezesporu patří naprosto špičkový podvozek a spíše nízký, sportovní posez. I přesto, že se Vespa řítí vstříc osudu na 10palcových kolech, je neuvěřitelně ovladatelná a to i při vyšších rychlostech na okresních silnicích, kde už se začínám poohlížet po nějakém, alespoň menším, větrném štítku… bohužel marně.

Další pochvalu zaslouží brzdy, které svoji činnost plní na výbornou a jedinou jejich vadou na kráse je, že při tvrdším brzdění se projeví dost znatelné vibrace do řidítek, které mohou mnohdy zkomplikovat život. V případě, že se vám protáhne odpolední setkání s přáteli a budete se muset vracet domů za tmy, zcela jistě oceníte perfektně svítící světlomety, se kterými se stoprocentně neztratíte ani v té nejtemnější noci.

Závěr, plusy a mínusy

Tento malý kompaktní skůtr potěší především sportovní charakteristikou podvozku i motoru oblečených do v dnešní době nazývaného retro kabátku. S příjemnou spotřebou 3,5 l naturalu na 100 km vám bude dělat denního společníka na proplétání se městskými zácpami do školy či do práce.

Plusy a mínusy pro Piaggio Vespa ET4
+ podvozek
+ světla
+ brzdy
- „přehmaťák“ na plynové rukojeti
- design


Technické informace

Technické údaje Piaggio Vespa ET4
Rok výroby 2000
Celkové rozměry 1 780×710×1100 mm
Rozvor / výška sedla 1 270 mm / nz
Motor, objem 4dobý jednoválec, 124 cm3
Počet ventilů / chlazení nz / vzduch
Výkon 7 kW (9,5 k) v 7 700 ot./min
Točivý moment 4,9 Nm v 5 850 ot./min
Převodovka variátor
Kola (vpředu/vzadu) 100/80 R10, 120/70 R10
Brzdy (vpředu/vzadu) 1× kotouč 190 mm / buben 110 mm
Přední vidlice teleskopická vidlice
Zadní odpružení jednoramenná kyvná vidlice
Nádrž 7 l
Spotřeba v testu 3,5 l
Suchá hmotnost 101 kg
Cena testovaného skútru 37 000 Kč

Obrázek “http://www.auto-evasion.com/fiches-techniques-moto/images_membres/1ET4-125_z.jpg” nelze zobrazit, protože obsahuje chyby.