Yamaha Aerox
Yamaha Aerox: dravec do městského provozu (test skútru)
Model Aerox je od společnosti Yamaha prezentován jako špičkové supersportovní náčiní v oblasti malých padesátkových skútrů. Jaké dojmy v nás zanechala tato malá žiletka?Design tohoto skútru je již od počátku výroby stále nezměněn. Aerox má velice nadčasový a stále neotřelý vzhled, laděný spíše do sportovních rysů a ostřejších hran, které se v žádném případě neokoukají. Čas od času vyplave na povrch nějaká specialitka v barvách některého ze zástupců Yamahy v MotoGP a tak není problém potkat kromě klasické modré, kterou jsme měli i my, například skútr v barvách loňského modelu Rossiho M1.
Co se týče technických parametrů, je Aerox vybaven dvoutaktním, kapalinou chlazeným, jednoválcovým motorem o zdvihovém objemu 49 ccm, který dává maximální výkon rovné 2 kW při 6500 ot./min. O přenesení výkonu na zadní kolo se stará klasický variátor a odstředivá spojka. Odpružení celého skútru má na starosti přední teleskopická vidlice a zadní jednoramenná kyvná vidlice s jedním hydraulickým tlumičem. Přední i zadní kolo má 13 palců a obě jsou shodně osazena kotoučovými brzdami o průměru kotouče 190 mm. Celá výše zmíněná aparatura má v součtu suchou hmotnost 92 kg.
Jízdní dojmy
Během celého testu jsem na skútru najezdil něco kolem sta kilometrů, převážně po městě a na malé vzdálenosti. Aerox disponuje velice příjemným sedlem řidiče, přičemž sedlo spolujezdce je spíš taková „nouzovka“, takže na nějaké výlety s přítelkyní můžete zapomenout. Samozřejmostí je, že se do úložného prostoru pod sedadlem vejde integrální přilba.
Dalším bodem který považuji za nutné „vypíchnout“ je velice pružný motor, se kterým není žádný problém odjíždět z každé křižovatky jako první, ale naopak je schopen bez problému držet i rychlost kolem 90 km/h. Jeden z mnoha kladně hovořících faktů pro tento skútr je i ten, že vzhledem k dobrému motorovému základu pro tuning po něm sáhne nemálo jezdců z řad těch, kteří touží ze svého miláčka dostat maximum a proto se dají pořídit starší kousky s velice zdařilým optickým, ale především motorovým tuningem, kde se výkon pohybuje i daleko přes 10 koní.
Závěr
Závěrem ovšem musím dodat jednu věc. Přestože je tento skútr představován jako špička mezi sportovními modely, chybí mu k dokonalosti více výkonu . Ochotně plní všechny povely, skvěle se ovládá, dobré brzdy vám budou oddaně sloužit při každodenním proplétání se městem.Dá se ale srovnat s mnohem uhlazenějším elegánem Neo’sem, který i přes svoji výrazně nižší cenu disponuje výkonem o 0.9 kW více.
Od Aeroxe, rádoby sportovního skútru, bych však přeci jen čekal něco navíc. Podle mne by měl disponovat minálně o polovinu větším výkonem než Neo’s. Právě proto stojí za zvážení rozdíl téměř 18 tis. korun za pouze „závodní“ design Aeroxe. Po tomto srovnání najednou uvidíte všechno trošku jinýma očima.
Plusy a mínusy pro Yamahu Aerox 50
+ sportovní design
+ motor
+ svižné rozjezdy na křižovatkách
+ brzdy
- Aerox by mohl mít o jednoho, dva koně vyšší výkon
Technické informace
Technické údaje | Yamaha Aerox |
Celkové rozměry | 1 743×690×1170 mm |
Rozvor / výška sedla | 1 256 mm / 828 |
Motor, objem | 2dobý jednoválec, 49 ccm |
Počet ventilů / chlazení | nz / voda |
Výkon | 2 kW / 6 500 ot. |
Točivý moment | 3,7 Nm / 4 500 ot. |
Převodovka | variátor |
Kola (vpředu/vzadu) | 130/60–13, 140/60–13 |
Brzdy (vpředu/vzadu) | 1× kotouč 190 mm / 1× kotouč 190 mm |
Přední vidlice | teleskopická vidlice |
Zadní odpružení | jednoramenná kyvná vidlice |
Nádrž | 7 l |
Suchá hmotnost | 92 kg |
Cena | 64 900 kč |