Yamaha FJR1300A vs. Kawasaki 1400GTR
Yamaha FJR1300A vs. Kawasaki 1400GTR
Yamaha FJR1300A už dlouho obsazuje přední příčky v prestižní kategorii Grand Tourismo, ale letos dostala těžkého konkurenta v podobě Kawasaki 1400GTR. Která z těchto motorek je lepší na dlouhé cesty? Přečtěte si hned tři názory na srovnání.Když jsem začátkem října vracel v Praze testovací maxiskútr Yamaha Majesty 400 (test vyjde v průběhu listopadu/prosince), měl jsem už lístek na autobus do Brna a chtěl jsem uzavřít úspěšnou motosezónu 2007. Otevřely se vrata, zatlačili jsme Majesty do haly a začaly se chystat předávací protokoly.
Ještě jsem se rozhlédl po řadě stojících testovacích motocyklů a uprostřed haly stála Yamaha FJR1300A. Hned mi to začalo v hlavě cvakat, jak jsem rychle přemýšlel: venku neprší, velká motorka je akorát pro mě, plexi a vyhřívané gripy jsou dobré do podzimního počasí, a silný motor mě doveze do Brna mnohem rychleji, než autobus z Florence.
Slovo dalo slovo, kromě předávacího formuláře od Majesty jsem podepsal i protokol od FJR a hurá na dálnici. Po pár kilometrech přichází nápad udělat srovnávací test s Kawasaki 1400GTR, zastavuji na benzínce a domlouvám druhou motorku. O dva dny později mi na dvoře stojí dva nejsilnější zástupci prestižní třídy sport-tourer nebo grand tourismo, ale jen jeden může být lepší.
Který z těchto dvou motocyklů je lepším cesťákem? Přečtěte si hned tři názory, ve kterých snad najdete odpověď na tu jednoduchou otázku.
Představení Yamahy FJR1300A a Kawasaki 1400GTR
Klasické a pro někoho již možná okoukané řešení FJR1300A působí vedle nově střižené Kawasaki 1400GTR poněkud surovějším dojmem. Především díky ostřeji řezaným hranám, velkým otvorům v boční kapotáži, či celkovému pojetí přední partie FJR. GTR působí více uhlazeněji, čistěji a pochopitelně moderněji. Nižší a více sklopená přední maska s větrným štítkem jí dodávají sportovnější charakter. Ovšem mohutná část přední kapoty a místa kolem nádrže přidávají Kawě nejen opticky na kilech.
V zadních partiích se vše srovnává. Kde Yamaha dle mého názoru vede před Kawou o znatelný kousek, je pojetí detailu… Například krásně zpracované palubní přístroje Yamahy nebo čisté řešení zadních svítilen (byť v lehce nemoderním střihu) převyšuje řešení designérů Kawasaki na totéž téma. Pokud bych si měl vybírat stroj čistě podle vzhledu, sáhl bych nakonec po GTR. Modernější a sportovní vzhled u mě vítězí i přes to, že srovnávám dva cestovní stroje…
Pod kapotáží FJR je čtyřdobý, kapalinou chlazený řadový čtyřválec o objemu 1 298 cm3. Agregát s šestnácti ventily a přímým vstřikováním paliva disponuje výkonem 105,5 kW (143,5 k) v 8 000 ot. a maximální točivý moment je 134 Nm při 7 000 ot. Síla motoru se přenáší na zadní kolo pomocí pětistupňové převodovky a kardanu. Motocykl má ve výbavě nastavitelný podvozek a třípaprsková 17palcová kola z lehkých slitin. Brzdový systém měl ABS a na přední ose dva kotouče o průměru 320 mm, vzadu je jeden menší kotouč.
Novinka tohoto roku, Kawasaki 1400GTR, vznikla na základech modelu ZZR1400, nejsilnějšího sériového motocyklu světa. Motocykl je napěchován moderní technikou, ale inženýři také vyslyšeli přání zákazníků a GTR má řadu praktických prvků. Prvním zjevným rozdílem oproti ZZR1400, kterého si všimne každý, je změna sekundárního převodu, kde je řetěz nahrazen kardanovou hřídelí.
Řada změn se dotkla i pohonné jednotky. Základem zůstává velký, kapalinou chlazený řadový čtyřválec o objemu 1 352 cmm. Ve verzi GTR dostal techniku proměnného časování ventilů, což přináší lineární průběh výkonu v celém spektru otáček. Agregát má výkon 114 kW (155 k) v 8 800 ot./min a maximální točivý moment je 136 Nm při 6 200 otáčkách.
Jízdní dojmy a srovnání detailů
Jak jsem napsal hned na začátku, velké cestovní motorky z kategorie Grand Tourismo jsou pro moji větší postavu (191 cm, hmotnost přes metrák) tím pravým ořechovým. Všude dostatek místa, pohodlný posez, kvůli kterému nemusím dělat kompromisy. Držení těla je někde mezi vzpřímenou pozicí, jako např. u KTM 990 Adventure, a sportovním předklonem, které jsem měl u litrových supersportů.
Díky velkému vybrání u nádrže a užší stavbě jsem měl lepší pocit z posezu na FJR. U GTR jsem si připadal, že sedím jakoby na motorce, ale Kawasaki vše dohání lepší ovladatelností.
Kawasaki 1400GTR má přístrojovou desku totožnou, jako u modelu ZZR1400. Dva analogové ukazatele a digitální displej mezi nimi poskytují dostatek informací řidiči za každého počasí i v jakékoliv rychlosti. Yamaha FJR1300A má jinou koncepci přístrojové desky, zleva je otáčkoměr, uprostřed velký tachometr a napravo přehledný digitální panel. Obě motorky mají vedle standardních ukazatelů i informace o aktuální spotřebě, průměrnou spotřebu nebo zařazení rychlostního stupně. FJR má navíc ukazatel venkovní teploty, GTR naopak čidla a kontrolku tlaku vzduchu v pnaumatikách.
Jízdní dojmy celkem obsáhle popisují moji kolegové, proto se zaměřím více na detaily. Začal bych hned u ceny: Yamaha si za model FJR1300A účtuje 419 900 Kč, Kawasaki 1400GTR stojí 459 000 Kč. Obě motorky mají v základní výbavě elektronicky ovládané přední plexi, kardan, brzdový systém s ABS a dvojici bočních kufrů. Cenový rozdíl ale ještě naroste, protože FJR má v základní výbavě vyhřívané rukojeti, u GTR je za tento prvek v příplatkové výbavě a dostupný bude až na přelomu roku 2007/8.
Za vyšší cenu u Kawasaki 1400GTR si ale koupíte motocykl s vynikajícími jízdními vlastnostmi a to nejen v přímce. Je to především díky tomu, že GTR vychází z sportovního modelu ZZR1400, nejsilnější sériově vyráběné motorky na světě (výkon 147 kW/200k). GTR přebírá špičkový hliníkový rám, přední vidlici, brzdový systém s dvojicí kotoučů o průměru 310 mm a radiálními třmeny a pár dalších prvků, jako např. zmiňovanou přístrojovou desku.
Rozdíl mezi pohonnými jednotkami není na papíře zas tak markantní, jak by se na první pohled zdálo. GTR má pouze o 54 cm3 větší objem než FJR, výkon je o 11,5 k vyšší, ale nastupuje o 800 otáček později a naopak maximální točivý moment 136 Nm (vs. 134 Nm u FJR) přichází o 800 ot./min dříve. FJR má sice suchou hmotnost o 15 kg nižší, nicméně po převodu na počet koní na tunu, má Yamaha výsledek 544 k/t a Kawasaki stále vede s 556 k/t.
Kde ale rozdíl cítit byl, je v přímém srovnání na silnici. Na mohutný zátah FJR1300A od nízkých otáček odpovídala Kawa stejnou silou a po pár metrech se začala malinko dostávat dopředu. Co se týče aerodynamiky a obtékání prodícího větru, obě motorky vše zvládaly na výbornou a první rozdíly se začaly projevovat až daleko za hranicí povolené rychlosti 130 km/h.
V přímce umí jezdit spousta motorek velmi dobře, ale co zatáčky, město nebo manipulace na místě? Oba stroje s plnou nádrží a pár drobnostmi v kufrech atakují hranici tří metráků a tady končí veškerá legrace. Tady má každá motorka nějaké plus, ale i mínus. FJR má větší rejd, ale hodně tuhou spojkovou páčku, takže při popojíždění na semaforech jsem si pěkně procvičil levé zápěstí a předloktí. GTR je uhlazenější, dle subjektivního hodnocení ztratí po rozjezdu více kil a lépe se s ním manévruje… Mno, i když to vypadá jak manévrování s ropným tankerem, do města se více méně ani jedna nehodí, jejich přednosti jsou krapet někde jinde. Takže šupem někam na výpadovku a začít polykat jeden kilometr za druhým.
Vyšší hmotnost vyrovnává GTR silnějším brzdným účinkem, takže ve výsedku obě motorky dokázaly zastavit z rychlosti 100 km/h na nulu kolem 34 m (suchá vozovka). Dár dalších poznámek, co mám v pomocném notýsku: FJR má uzamykatelnou schránku na drobnosti; u GTR jsem si nikdy nedokázal nastavit zrcátka tak, abych na jejich spodní hraně neviděl kufry; Kawa opravdu dost topí, což teď na podzim bylo fajn, ale v létě to bude asi trochu problém; FJR má tužší převodovku, GTR má větší kufry, FJR má pouze dvě pozice v nastavení zadního odpružení hard/soft (GTR má možnost nastavení přesněji podle kolečka)… atd. Další postřehy se objevují v příspěvcích mých kolegů, tak je nebudu psát dvakrát.
Závěr a hodnocení: Říct konečný verdikt je pro mne velmi těžký. Z mých dojmů to možná nevyznělo uplně jasně, ale otázka zněla jasně: Který z těchto dvou motocyklů je lepším cesťákem? Já osobně bych si na dlouhé trasy vybral Yamahu FJR1300A, ale podle hodnocení a posouzení dalších prvků vyhrává Kawasaki 1400GTR, především díky vynikajícímu podvozku, jemnější převodovce a špičkovému motoru.
Spotřeba a konkurence
Během testu byla průměrná spotřeba u Kawasaki 1400GTR 7,491 l naturalu 95 na 100 km, což s nádrží o objemu 22 litrů nabízí teoretický dojezd kolem 294 km. Yahama si zřejmě kvůli absenci šestého rychlotního stupně řekla o malinko víc, průměrná spotřeba během celého testu byla 7,75 l na 100 km, ale naopak má větší objem nádrže (25 l) a dojezd je kolem 323 km. V praxi máme vyzkoušeno, že se zavazadly a spolujezdyní jsme tankovali s oběma motocykly po odjetí trasy 315 km.
V prestižní kategorii Grand Tourismo má dvojice 1400GTR a FJR1300A poměrně málo přímých konkurentů. Honda ST1300 Pan-European je sice plnoprávným zástupcem třídy GT, ale s výkonem 92,5 kW (126 k) a suchou hmotností 299 kg (poměr na tunu je 421) je o stupínek níže, co se týče dynamiky. Tento deficit ale Honda kompenzuje cenou 379 900 Kč.
Další konkurenty bych hledal u BMW, kde je celá paleta cestovních motocyklů. Model R1200RT (test vyjde v nejbližší době) sice nepřekypuje akcelerací (81 kW/110 k a 229 kg), ale je ze jmenované trojice určitě nejpohodlnější (vyhřívané sedlo, gripy a spousta dalších „vychytávek“) a spolu se spotřebou pod 6 l benzínu na 100 km má určitě řadu kladných argumentů do debaty, které GéTéčko je na cestování nejlepší. Cena je někde mezi, RT stojí 434 800 Kč. Rozhodně nesmím zapomenout na model K1200GT, který je asi největším konkurentem testované dvojice: výkon 112 kW (152 k), točivý moment 130 Nm, suchá hmotnost 249 kg a cena 484 400 Kč.
Technické informace
Technické údaje | Kawasaki 1400GTR | Yamaha FJR1300A |
Celkové rozměry | 2 270×1 000×1 290 mm | 2 230×750×1 315 mm |
Rozvor / výška sedla | 1 520 mm / 815 mm | 1 545 mm / 800 mm |
Motor, objem | čtyřdobý řadový čtyřválec, 1 352 cm3 | čtyřdobý řadový čtyřválec, 1 298 cm3 |
Vrtání x zdvih | 84×61 mm | 79,0×66,2 mm |
Kompresní poměr | 10,7:1 | 10,8:1 |
Počet ventilů / chlazení | 16 / kapalina | 16 / kapalina |
Výkon | 114 kW (155 k) v 8 800 ot./min | 105,5 kW (143,5 k) v 8 000 ot./min |
Točivý moment | 136 Nm v 6 200 ot./min | 134 Nm v 7 000 ot./min |
Převod / převodovka | kardan / 6stupňová | kardan / 5stupňová |
Rozměr a typ kol | 17palcová, litá | 17palcová, litá |
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) | 120/70 ZR17, 190/50 ZR17 | 120/70 ZR17, 180/55 ZR17 |
Brzdy vpředu | 2× kotouč 310 mm, 4pístek, radiální | 2× kotouč 320 mm, 4pístek |
Brzdy vzadu | 1× kotouč 270 mm, 2pístek | 1× kotouč 282 mm, 2pístek |
Přední vidlice | USD vidlice, průměr 43 mm, zdvih 113 mm | teleskop. vidlice, průměr 48 mm, zdvih 135 mm |
Zadní odpružení | kyvná vidlice, centrální tlumič, zdvih 136 mm | kyvná vidlice, centrální tlumič 125 mm |
Nádrž | 22 l | 25 l |
Průměr. spotřeba v testu | 7,49 l na 100 km | 7,75 l na 100 km |
Suchá hmotnost | 279 kg | 264 kg |
Cena (říjen 2007) | 459 000 Kč | 419 900 Kč |
Yamaha FJR1300A
Kawasaki 1400 GTR