Yamaha FZ1 Grand Tourismo
Yamaha FZ1 Grand Tourismo: sporťák nebo cesťák?
FZ1 Fazer byl vždy synonymem univerzální motorky, se kterou jste si mohli střihnout kde jakou okresku či okruh, ale dalo se s ním jet i na delší výlet. Yamaha pro letošní rok nasadila verzi Grand Tourismo a FZ1 dostala více kapotáže či boční kufry.Naháče FZ od japonského výrobce motocyklů, společnosti Yamaha, patří mezi oblíbené stroje u řady bikerů v České republice. Členění modelové řady FZ jsem se věnoval u testu polokapotované šestistovky FZ6 Fazer S2, proto jen připomenu základní dělení na motocykly s litrovým řadovým čtyřválcem a označením FZ1 a zmiňované šestistovky FZ6.
Jaká je Yamaha FZ1 Fazer verzi Grand Tourismo?
Společnost Yamaha od loňského roku útočí na zákazníky naked-bikem FZ1 a polokapotovanou sestřičkou FZ1 Fazer, které navazují na dříve oblíbený model FZS 1000. V masce litrového Fazera jsou světlomety s ostrými tvary a svým provedením dávají motorce podmračený pohled. U testované verze Grand Tourismo je vetší plexisklo, které bez problémů odvádělo proudící vzduch nad hlavu a ramena řidiče. Ani já se svou výškou 191 jsem nezaregistroval žádné větší problémy s větrem a to ani při cestovních rychlostech kolem 130 km/h na dálnici D1.
Yamaha FZ1-GT má také více bočních krycích plastů oproti standardní verzi Fazeru, což se spolu s dobře tvarovanou nádrží pozitivně podepsalo na jídním komfortu. Ve vyšších rychlostech byla moje kolena jako v bavlnce.
Základem motorky je tlakově litý hliníkový příhradový rám. U nových motocyklů, FZ1 Fazer GT nevyjímaje, jsem se ještě nesetkal s kroucením konstrukce, tyto problémy jsou u značkových motocyklů snad už dávnou minulostí. Tuhý hliníkový rám spolu s podvozkem a 17palcovými litými koly vykazoval výborné jízdní vlastnosti a dobrou přilnavost i na méně kvalitních silnicích. V kombinaci se silným motorem byla jízda v zatáčkách i se spolujezdcem dobrým adrenalinovým zážitkem.
Myslím, že jedna věta typu: „Motor u modelové řady FZ1 pochází ze supersportovní Yamahy YZF-R1 …,“ mluví za vše. Trochu přesnější informace o pohonné jednotce přeci jen neuškodí: čtyřtaktní, kapalinou chlazený řadový čtyřválec má objem 998 cm3. Agregát s dvaceti ventily disponuje výkonem 110 kW (150 k) v 11 000 ot./min a maximální točivý moment 106 Nm nastupuje při 8 000 ot./min. Všechna síla motoru je posílána přes šestistupňovou převodovku a řetěz na zadní kolo.
Právě těch 150 koníků dělá z FZ1-GT nejsilnější cestovní motocykl s logem Yamahy. Transkontinentální letoun na dvou kolech, FJR1300, má „jen“ 143,5 koní. Kdo ale motocyklům trochu více rozumí, je mu jasné, že jde pouze jen marketingový tah a o hru čísel na papíře, protože FJR1300 je větší, pohodlnější a jízdními vlastnostmi úplně někde jinde. Především 134 Nm nastupujících již v 7 000 ot./min dělá z mého pohledu FJR1300 jasným vítězem ve volbě, co vzít na dlouhé cesty napříč Evropou.
Při usednutí na motocykl jsem se cítil pohodlně, ale mírně předkloněné držení těla dávalo jasně najevo, že FZ1-GT má také sportovní geny. V sedle motorky jsem během jednoho kratšího výletu najel za jedno odpoledne přes 300 km a večer mě nic nebolelo, takže i na delších trasách nebude řidič trpět.
Naopak stačí nechat kufry doma, naladit se na sportovní jízdu, otočit plynovou rukojetí a máme tu adrenalinové odpoledne v utažených zatáčkách a vlnitých okreskách. Motor v modelové řadě FZ1 nabízí hned tři varianty jízdy: první pohodlné svezení je zhruba do 7 000 ot./min. Nejde sice o žádnou střelbu, ale věřte mi, že když budete tahat z plyn a řadit v 7 tis. otáčkách, předjede vás tak jedno promile aut v České republice. Druhá pozice nastupuje v rozmezí 7 000–10 000. ot./min. To už jedete poměrně rychle, stříháte si jednu záčku za druhou, předjíždění aut je legrace a zadýchaný kamión v kopci necháte za zády na rozdíl od plechovkářů během mrknutí oka. Třetí varianta se hodí už jen na okruh, protože tahat FZ1-GT přes 10 000 ot./min na vyšší rychlostní stupeň než je dvojka po veřejných komunikacích už hrozí, že přijdete o řidičský průkaz rychleji, než řeknete GranTourismo.
Spoustu věcí, jako je např. palubka nebo zvuk motocyklu, jsme popsali již u testu naháče ( nebo café raceru, streetfightera, jak chcete), Yamaha FZ1. Poslední, co má verze Grand Tourismo navíc, je chránič motoru a dvojice bočních kufrů.
Samotná konstrukce držáků na kufry vyvolává na zádi motocyklu rozporuplné diskuze, ale FZ1-GT s kufry působí uceleným dojmem hlavně díky větší kapotáži na přídi stroje. Manipulace s dvojicí kufrů je jednoduchá, s trochou praxe jsem neměl žádný problém zavazadla z motorky sundat a opětovně je nasadit.
Závěr, plusy a mínusy
Během testu byla průměrná spotřeba 7,68 l naturalu 95 na 100 km, což s nádrží o objemu 18 litrů nabízí teoretický dojezd kolem 235 km. Při rovnoměrné rychlosti na dálnici si Yamaha FZ1-GT vzala 6,78 l / 100 km. Naopak při ostré jízdě se spálilo 8,31 litrů na sto kilometrů.
Yamaha si za motocykl FZ1 Fazer účtuje 295 tis. korun. Když byste si chtěli koupit doplňky k litrovému Fazerovi samostatně, stélo by vás to 63 000 Kč. Yamaha ale udělala akční nabídku na verzi GranTourismo a celý paket stojí pouhých 14 900 Kč. Při objednání FZ1-GT tedy zaplatíte 309 900 Kč.
V kategorii litrových naháčů je konkurentů pro FZ1 hodně, namátkou vyberu testované motocykly KTM 990 SuperDuke R nebo Ducati Monster S2R 1000, ale univezálnější polokapotovaný Fazer moc přímých jednostopých protivníků nemá. Z konkurence bych jmenoval polokapotovaný motocykl BMW K1200R Sport, kde je řadový čtyřválec o objemu 1 157 cm3 a výkonem 120 kW (163 koní), ale má vyšší objem i cenu: 389 600 Kč. Druhým sokem by mohla být Honda CBF1000, ale má naopak mnohem nižší výkon (72 kW/98 k) a cena je 235 tis. korun.
GéTéčko má podařený design, v té vínové metalíze vypadá opravdu nádherně. Dostatečně silný motor zvládne v pohodě delší jízdu se spolujezdkyní i s bagáží. Pokud bych měl cestovatelské ambice, ale nechtěl se vzdát relativně sportovní jízdy, tohle by byla ta správná volba.
Plusy a mínusy pro Yamahu FZ1-GT
+ univerzální využití
+ motor
+ cena
+ červená metalíza
- spotřeba
- kmitání řídítek
Technické informace
Technické údaje | Yamaha FZ1-GT |
Celkové rozměry | 2 140×770×1 205 mm |
Rozvor / výška sedla | 1 460 mm / 815 mm |
Motor, objem | 4dobý řadový 4válec, 998 cm3 |
Vrtání x zdvih | 77×53,6 mm |
Kompresní poměr | 11,5:1 |
Počet ventilů / chlazení | 20 / kapalina |
Výkon | 110 kW (150 k) v 11 000 ot./min |
Točivý moment | 106 Nm v 8 000 ot./min |
Převod / převodovka | řetěz / 6stupňová |
Rozměr a typ kol | 17palcová, litá |
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) | 120/70 ZR17, 190/50 ZR17 |
Brzdy vpředu | 2× kotouč 300 mm, 4pístek |
Brzdy vzadu | 1× kotouč 245 mm, 2pístek |
Rám | tlakově litý hliníkový příhradový rám |
Přední vidlice | USD vidlice, průměr 43 mm, zdvih 130 mm |
Zadní odpružení | kyvná vidlice, centrální tlumič, zdvih 130 mm |
Nádrž | 18 l |
Průměr. spotřeba v testu | 7,68 l na 100 km |
Suchá hmotnost | 199 kg |
Cena (červenec 2007) | 309 900 Kč |