Jdi na obsah Jdi na menu
 


Yamaha YZF-R1

23. 1. 2008

Yamaha YZF-R1: supersportovní kráska pro každý den (test)

Královna superbiků, tak se přezdívá Yamaze YZF-R1. Letos přijela zcela nová generace této sportovní střely z Japonska a disponuje nejvyšším výkonem, 139 kW (189 k), mezi litrovými řadovými čtyřválci. Jaká byla tato kráska v týdenním testu?

Představení Yamahy YZF-R1

Ve světě supersportovních motocyklů nastal trend obměňovat stroje v dvouletém intervalu. Loni se velkých změn dočkaly konkurenční motocykly jako je Honda CBR1000RR Fireblade nebo Kawasaki ZX-10R Ninja. Yamaha YZF-R1, podobně jako Suzuki GSX-R1000, se dočkala pouze drobného faceliftu a nová generace přijela letos jaře 2007. Oficiální představení nové „eR-jedničky“ proběhlo na celosvětové výstavě Intermot ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 2006, u nás ji mohli novináři a zákazníci spatřit v showroomech autorizovaných dealerů od 18. ledna 2007 a široká veřejnost obdivovala krásy R1 na jarní výstavě Motocykl 2007 v Praze.

Od letošního roku R1 viditelně omládla, ale při letmém pohledu na sportovní motocykl nenajdete žádné radikální změny. Zjemnili se křivky v přední části stroje, místy ubylo plastů, zvětšily se otvory pro vstup vzduchu do airboxu a rozvody sání (pod řídítky) jsou nově v barvě laku. Mírného přepracování se dočkala i záď motorky a všechny tyto decentní úpravy zlepšili aerodynamiku motocyklu. Základem supersportu je nová generace hliníkového rámu Deltabox, který je opět o něco lehčí a tužší. Celkově je vzhled stroje dotažen do nejmenšího detailu a musím uznat, že v tomhle směru Yamaha hrdě ukazuje záda konkurenci.

Největší změny jsou v pohonné jednotce. Čtyřdobý, kapalinou chlazený řadový čtyřválec přešel z pěti ventilů na válec na čtyři. Motor má jako první sériový agregát na světě elektronicky ovládanou proměnnou délku sání YCC-I (Yamaha Chip Controlled-Intake) a dále systém přímého vstřikování. Zvýšil se i kompresní poměr z 12,4:1 na 12,7:1. Všechny jmenované a ještě řada dalších inovací zvedly výkon o 4,5 kW na celkových 139 kW (189 k) v 12 500 ot/min (včetně náporového sání). Maximální točivý moment povyskočil o 6 Nm na 118 Nm (včetně náporového sání) a je k dispozici v 10 000 ot/min, což je o 500 otáček níže než u verze R1 2006.

Zlepšit by se měla i reakce motoru na řidičovy příkazy, YZF-R1 má Yamaha Chip-Controlled Throttle (YCC-T, elektronicky řízené škrtící klapy), výfukovou přívěru EXUP a plynulost při podřazování zajistí anti-hoppingová spojka.

Ve výbavě nebude chybět plně nastavitelný podvozek s upside-down vidlicí o průměru 43 mm vpředu a kyvnou vidlicí s centrální tlumící jednotkou vzadu. Sedmnáctipalcová kola jsou obuta do pneumatik o rozměru 120/70 ZR17 vpředu a 190/50 ZR17 vzadu. Silnější brzdový systém má na přední ose dva kotouče o průměru 310 mm s šestipístkovými třmeny, vzadu je jeden menší kotouč.

Spotřeba, konkurence, plusy a mínusy

Během testu byla průměrná spotřeba 7,861 l naturalu 95 na 100 km, což s nádrží o objemu 18 litrů nabízí teoretický dojezd kolem 230 km. Při rovnoměrné rychlosti na dálnici si R1 vzala 7,5 l / 100 km. Naopak při ostré jízdě nebyl problém spálit 8,2 litrů na sto kilometrů. Tady bych vyzdvihl konkurenčního Firebladea, protože s ním jsem toho najezdil také dost a průměrná spotřeba byla pod 7 litrů, a naopak sesadím Ducati 1098, která během testu spálila průměrně 8,21 l a má navíc nádrž jen na 15,5 l.

V prestižní kategorii litrových supersportů je konkurentů pro Yamahu YZF-R1 hodně. Přímí rivalové se čtyřválci z japonské školy šlapou eR-jedničce hodně na paty, jmenovitě: Honda CBR1000RR Fireblade , Suzuki GSX-R1000 a Kawasaki ZX-10R Ninja. Nesmíme zapomínat na další trojici Italek: MV Agusta F41000R, Ducati 1098  a Aprilia RSV 1000 R. MV Agusta má také řadový čtyřválec, ale 1098 a RSV 1000 R mají pod kapotami vidlicové dvouválce.

Yamaha si za motocykl YZF-R1 účtuje 375 tis. korun. Když byste si chtěli koupit konkurenční motorky z japonské produkce, připravte si: Fireblade je za 379 900 Kč, GSX-R1000 stojí 364 900 Kč a za ZX-10R Ninja zaplatíte 315 tis. Kč. Nejlevnější ze zmiňované konkurence je Aprilia RSV 1000 R, stojí 309 tis. Kč, naopak Ducati a MV Agusta jsou cenové jiná liga: 1098 je za 449 tis. Kč a F41000R stojí 556 900 Kč.

Plusy a mínusy pro Yamahu YZF-R1
+ design
+ komunikativní řízení, přesnost
+ zátah v horní polovině otáček
+ brzdy
+ každodenní použitelnost
- rozpálený rám od motoru a výfukových svodů

Technické informace

Technické údaje Yamaha YZF-R1
Celkové rozměry 2 060×720×1 110 mm
Rozvor / výška sedla 1 415 mm / 835 mm
Motor, objem 4dobý, řadový 4válec, 998 ccm
Vrtání x zdvih 70×53,6 mm
Kompresní poměr 12,7:1
Počet ventilů / chlazení 16 / kapalina
Výkon 139 kW (189 k) v 12 500 ot./min
Točivý moment 118 Nm v 10 000 ot./min
Převod / převodovka řetěz / 6stupňová
Rozměr a typ kol 17palcová, litá
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) 120/70 ZR17, 190/50 ZR17
Brzdy vpředu 2× kotouč 310 mm, 6pístek, radiální
Brzdy vzadu 1× kotouč 220 mm, 1pístek
Rám tlakově litý hliníkový Deltabox
Přední vidlice USD vidlice, průměr 43 mm, zdvih 120 mm
Zadní odpružení kyvná vidlice, centrální tlumič, zdvih 130 mm
Nádrž 18 (3,4) l
Průměr. spotřeba v testu 7,86 l na 100 km
Suchá hmotnost 177 kg
Cena (září 2007) 375 000 Kč

http://www.moto-net.com/images/yamaha_r1_studio.jpg
http://www.motorbike.sk/pictures/content/normal/56.jpg