Yamaha YZF-R1
Yamaha YZF-R1: supersportovní kráska pro každý den (test)
Královna superbiků, tak se přezdívá Yamaze YZF-R1. Letos přijela zcela nová generace této sportovní střely z Japonska a disponuje nejvyšším výkonem, 139 kW (189 k), mezi litrovými řadovými čtyřválci. Jaká byla tato kráska v týdenním testu?Představení Yamahy YZF-R1
Ve světě supersportovních motocyklů nastal trend obměňovat stroje v dvouletém intervalu. Loni se velkých změn dočkaly konkurenční motocykly jako je Honda CBR1000RR Fireblade nebo Kawasaki ZX-10R Ninja. Yamaha YZF-R1, podobně jako Suzuki GSX-R1000, se dočkala pouze drobného faceliftu a nová generace přijela letos jaře 2007. Oficiální představení nové „eR-jedničky“ proběhlo na celosvětové výstavě Intermot ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 2006, u nás ji mohli novináři a zákazníci spatřit v showroomech autorizovaných dealerů od 18. ledna 2007 a široká veřejnost obdivovala krásy R1 na jarní výstavě Motocykl 2007 v Praze.
Od letošního roku R1 viditelně omládla, ale při letmém pohledu na sportovní motocykl nenajdete žádné radikální změny. Zjemnili se křivky v přední části stroje, místy ubylo plastů, zvětšily se otvory pro vstup vzduchu do airboxu a rozvody sání (pod řídítky) jsou nově v barvě laku. Mírného přepracování se dočkala i záď motorky a všechny tyto decentní úpravy zlepšili aerodynamiku motocyklu. Základem supersportu je nová generace hliníkového rámu Deltabox, který je opět o něco lehčí a tužší. Celkově je vzhled stroje dotažen do nejmenšího detailu a musím uznat, že v tomhle směru Yamaha hrdě ukazuje záda konkurenci.
Největší změny jsou v pohonné jednotce. Čtyřdobý, kapalinou chlazený řadový čtyřválec přešel z pěti ventilů na válec na čtyři. Motor má jako první sériový agregát na světě elektronicky ovládanou proměnnou délku sání YCC-I (Yamaha Chip Controlled-Intake) a dále systém přímého vstřikování. Zvýšil se i kompresní poměr z 12,4:1 na 12,7:1. Všechny jmenované a ještě řada dalších inovací zvedly výkon o 4,5 kW na celkových 139 kW (189 k) v 12 500 ot/min (včetně náporového sání). Maximální točivý moment povyskočil o 6 Nm na 118 Nm (včetně náporového sání) a je k dispozici v 10 000 ot/min, což je o 500 otáček níže než u verze R1 2006.
Zlepšit by se měla i reakce motoru na řidičovy příkazy, YZF-R1 má Yamaha Chip-Controlled Throttle (YCC-T, elektronicky řízené škrtící klapy), výfukovou přívěru EXUP a plynulost při podřazování zajistí anti-hoppingová spojka.
Ve výbavě nebude chybět plně nastavitelný podvozek s upside-down vidlicí o průměru 43 mm vpředu a kyvnou vidlicí s centrální tlumící jednotkou vzadu. Sedmnáctipalcová kola jsou obuta do pneumatik o rozměru 120/70 ZR17 vpředu a 190/50 ZR17 vzadu. Silnější brzdový systém má na přední ose dva kotouče o průměru 310 mm s šestipístkovými třmeny, vzadu je jeden menší kotouč.
Spotřeba, konkurence, plusy a mínusy
Během testu byla průměrná spotřeba 7,861 l naturalu 95 na 100 km, což s nádrží o objemu 18 litrů nabízí teoretický dojezd kolem 230 km. Při rovnoměrné rychlosti na dálnici si R1 vzala 7,5 l / 100 km. Naopak při ostré jízdě nebyl problém spálit 8,2 litrů na sto kilometrů. Tady bych vyzdvihl konkurenčního Firebladea, protože s ním jsem toho najezdil také dost a průměrná spotřeba byla pod 7 litrů, a naopak sesadím Ducati 1098, která během testu spálila průměrně 8,21 l a má navíc nádrž jen na 15,5 l.
V prestižní kategorii litrových supersportů je konkurentů pro Yamahu YZF-R1 hodně. Přímí rivalové se čtyřválci z japonské školy šlapou eR-jedničce hodně na paty, jmenovitě: Honda CBR1000RR Fireblade , Suzuki GSX-R1000 a Kawasaki ZX-10R Ninja. Nesmíme zapomínat na další trojici Italek: MV Agusta F41000R, Ducati 1098 a Aprilia RSV 1000 R. MV Agusta má také řadový čtyřválec, ale 1098 a RSV 1000 R mají pod kapotami vidlicové dvouválce.
Yamaha si za motocykl YZF-R1 účtuje 375 tis. korun. Když byste si chtěli koupit konkurenční motorky z japonské produkce, připravte si: Fireblade je za 379 900 Kč, GSX-R1000 stojí 364 900 Kč a za ZX-10R Ninja zaplatíte 315 tis. Kč. Nejlevnější ze zmiňované konkurence je Aprilia RSV 1000 R, stojí 309 tis. Kč, naopak Ducati a MV Agusta jsou cenové jiná liga: 1098 je za 449 tis. Kč a F41000R stojí 556 900 Kč.
Plusy a mínusy pro Yamahu YZF-R1
+ design
+ komunikativní řízení, přesnost
+ zátah v horní polovině otáček
+ brzdy
+ každodenní použitelnost
- rozpálený rám od motoru a výfukových svodů
Technické informace
Technické údaje | Yamaha YZF-R1 |
Celkové rozměry | 2 060×720×1 110 mm |
Rozvor / výška sedla | 1 415 mm / 835 mm |
Motor, objem | 4dobý, řadový 4válec, 998 ccm |
Vrtání x zdvih | 70×53,6 mm |
Kompresní poměr | 12,7:1 |
Počet ventilů / chlazení | 16 / kapalina |
Výkon | 139 kW (189 k) v 12 500 ot./min |
Točivý moment | 118 Nm v 10 000 ot./min |
Převod / převodovka | řetěz / 6stupňová |
Rozměr a typ kol | 17palcová, litá |
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) | 120/70 ZR17, 190/50 ZR17 |
Brzdy vpředu | 2× kotouč 310 mm, 6pístek, radiální |
Brzdy vzadu | 1× kotouč 220 mm, 1pístek |
Rám | tlakově litý hliníkový Deltabox |
Přední vidlice | USD vidlice, průměr 43 mm, zdvih 120 mm |
Zadní odpružení | kyvná vidlice, centrální tlumič, zdvih 130 mm |
Nádrž | 18 (3,4) l |
Průměr. spotřeba v testu | 7,86 l na 100 km |
Suchá hmotnost | 177 kg |
Cena (září 2007) | 375 000 Kč |