Jdi na obsah Jdi na menu
 


Yamaha YZF-R6 (r.2008)

23. 1. 2008

Úvod

Už při prvním pohledu dává svou vizáží jasně najevo kam patří a vhodnější stroj na okruhy byste jen těžko hledali. Závodně založení jezdci jsou na našem území nejspíš běžným jevem, neboť nekompromisní Yamaha ZYF R6, představená v loňském roce, patří do hitparády nejprodávanějších motocyklů.

Design a motor

Fascinace špičkovou technikou, tak lze hovořit o nové R6ce. Sportovněji a agresivněji střižený kabát, včetně velmi krátké koncovky výfuku, je první co zaujme. Stroj se opticky blíží závodnímu speciálu MotoGP M1 Valentina Rossiho a po technické stránce doznal také velkých změn. Stranou nezůstal ani motor, který po značných změnách dává maximální výkon 127k při 14 500ot/min a točivý moment 66 Nm ve 12 000ot/min. Omezovač je nastaven na neskutečných 17 500ot/min. Pro dosažení co možná největšího výkonu používá motocykl elektronicky ovládaných škrtících klapek. Řídící jednotka vyhodnocuje veškeré údaje počínaje momentálními otáčkami a konče teplotou chladící kapaliny, aby zvolila co nejideálnější nastavení klapky. Výfuk má nainstalován uvnitř svého traktu ventil pro optimální plnění motoru ve spodních a středních otáčkách.

Podvozek a brzdy

Masivní rám Deltabox a tuhá zadní kyvná vidlice poukazuje na závodní geny. Přední vidlice je typu upside-down se zdvihem 120mm. Plně nastavitelné komponenty odpružení se dají upravit pro každou trať a mají standardně tuhé tlumení. Brzdy jsou vpředu opatřeny dvěma kotouči o průměru 310mm s radiálními třmeny a vzadu pak jedním menším. Brzdám se nedá nic vytknout, jsou dobře dávkovatelné a dostatečně účinné.

Jízda

Po usednutí a pohledu na palubní desku zjistíte, že je velice podobná té ze silnější R1. Rozdíly jsou pouze v číslování a v podsvícení. Typicky sportovní posed s vahou přenesenou na ruce vám nedá zapomenout na čem to vlastně sedíte. Za běhu motoru se z krátké koncovky ozve klasický drnčivý zvuk typický pro menší čtyřválce. Ovladatelnost v zatáčkách je brilantní. Lehkost s jakou dokáže stroj projíždět zatáčky všech poloměrů dává neskutečný pocit jistoty. Výkon na výjezdech ovšem už není tak zajímavý a větší zátah v nižších otáčkách by nebyl na škodu. Motor do 8000ot/min postrádá tah svých konkurentů. Ten správný mazec se dostaví až nad hranicí 10 000ot/min, kde již chrapot výfuku přechází do jekotu a stroj vyráží i za sebemenším povelem plynové rukojeti. Ve vysokých otáčkách a při prudším přidání v zatáčkách je zapotřebí si dávat pozor na to, co dělá zadní kolo. Motocykl se pak chová jako zdivočelá motorová pila a malá koncovka s rostoucími otáčkami dokáže zprostředkovat různorodé, uchu lahodící tóny. Při normální jízdě se spotřeba pohybuje okolo 5,5litrů benzínu, což při objemu nádrže 17,5litru vystačí na ujetí 300km vzdálenosti. Sportovnější styl jízdy si vyžádá spotřebu 6,5 – 7litrů. Spolujezdce však příliš ke svezení nelákejte, neboť zadní sedlo pohodlím neoplývá a posed má od cestovního velice daleko. Kdo by to však stroji v této kategorii zazlíval. Pohodlí je pro jiné, tady se „závodí“.

Závěr

To že Yamaha ponechává ve své nabídce i svoji starší generaci R6 není náhoda, ale dobrý marketingový tah. Vždyť i konkurence má v nabídce dvě varianty a je jen na zákazníkovi zda preferuje sportovní svezení či hodlá strhávat rekordy na závodním okruhu. Antihopingová spojka, titanové ventily a výfukový systém EXUP, to je jen malý výčet technických fines tohoto stroje. Pokud hledáte polozávodní nářadí s dvouletou zárukou, tak jste na správné adrese.



⇓ Rám, podvozek a další fyzické parametry motocyklu

Hmotnost:
166 kg

Odpružení kol vpředu (průměr x zdvih):
115 mm

Odpružení kol vzadu (průměr x zdvih):
120 mm

Výška sedla:
850 mm

Rozvor:
1380 mm

Typ rámu:
dvojitý páteřový

Materiál rámu:
hliníková slitina

⇓ Motor, pohonná soustava motocyklu

Druh motoru:
řadový

Takt motoru:
čtyřdobý

Chlazení:
kapalinou

Sekundární převod:
řetěz

Rozvod:
2x OHC (2x vačkový hřídel v hlavě válce)

Příprava směsi:
vstřikování

Emise:
neuvedeno

Startér:
elektrický spouštěč

Zdvihový objem:
599.0 ccm

Vrtání:
67.0 mm

Zdvih:
42.5 mm

Kompresní poměr:
9.9:1

Počet válců:
4

Počet ventilů:
16

Počet rychlostních stupňů (manuál):
6

⇓ Jízdní výkon motocyklu

Točivý moment:
69.1 Nm při 11000 otáčkách

Výkon motoru:
99.6 kW / 99.9 koní při 14500 otáčkách

⇓ Pohonné hmoty, spotřeba paliva

Druh paliva:
Natural 95

Objem nádrže:
9.9 litrů

Rezerva:
3.4 litrů

⇓ Ostatní vlastnosti a parametry

Brzdy přední:
dvojité kotoučové

Brzdy zadní:
kotoučové

Průměr kotoučů u předních brzd:
310 mm

Průměr kotoučů u zadních brzd:
210 mm

Sériový rozměr pneu vpředu:
120/70 - 17

Sériový rozměr pneu vzadu:
180/55 - 17

Další informace: Máme tu nový model YZF-R6 2008, který kopíruje svoji předchůdkyni, ale drobné změny přeci jen vidět jsou. Přední maska a boční kapotáže mají lepší aerodynamický tvar.Novou optiku dostaly přední i zadní světlomety a modifikací prošel i tlumič výfuku.Srdcem motorky je nový čtyřtaktní, kapalinou chlazený řadový čtyřválec o objemu 600 cm3. Agregát má čtyři titanové ventily na válec, rozvod DOHC a zvýšený kompresní poměr z 12,8:1 na 13,1:1. Nechybí ani moderní technologie, jako je přímé vstřikování paliva, vylepšený airbox.Nové jsou jsou i barvy kapotáže, u modelu 2008 najdem tři základní variace: černá, modrá s bílými doplňky a bílá s červenými doplňky (přední blatník, pruh na boční kapotáži a dělené sedlo). Základem motocyklu je nový odlehčený rám Deltabox ze slitiny hliníku a hořčíku. Modifikací prošla i zadní kyvná vidlice. Na předním kole bude plně nastavitelná obrácená vidlice s průměrem trubek 41 mm a silnější brzdový systém s kotouči o rozměrech 310 x 5 mm, do kterých se zakusují čtyřpístkové radiální třmeny.Celkový výkon s náporovým sáním je 99 kW (135 k) v 14 500 ot./min. Síla agregátu se přenáší na zadní kolo přes vylepšenou anti-hoppingovou spojku, šestistupňovou převodovku a řetěz. Samotná převodovka má pro lepší akceleraci kratší převody. O dobrou trakci se starají 17palcová kola z lehkých slitin.
http://www.automotoportal.com/media/images/vijesti/061208005.jpg
http://www.danddexhaust.com/catalog/img/498-15M.jpg